Tlačítka na webu i e-shopu. Máte je správně?

3. číslo newsletteru Míša píše

Ahojte všem. 

Máme tu další vydání Míša píše. Tentokrát na téma tlačítka. A že si tedy počtete…

Povím vám, že už dlouho jsem je s vámi chtěla probrat. Proč? Není totiž tlačítko jako tlačítko. Každé dělá něco jiného, ale stále si zachovává „klikací“ funkci.

Cože? Klikací funkce?

Dobře, pojďme to trochu rozvést. Tlačítko musí mít 3 základní funkce. Pokud je nemá, koledujete si o velký průšvih s použitelností vašeho webu. Jaké to jsou funkce? 

a) Musí vypadat jako tlačítko (s tím většina problém nemá… :D)

b) Při najetí myši musí dávat zpětnou vazbu o tom, že na něm čtenář stojí 

Říká se tomu hover efekt. Ať už se jedná o změnu barvy, přidání stínu, podtržení textu, cokoli. Mnohdy to totiž vaše tlačítka nemají.

Problém nastává v momentě, kdy prvkům, které nejsou klikací, dáváte stíny, měníte barvy apod. Nejednou jsem narazila na fotku, nadpis či banner, na který najedete myší, on se přiblíží, ale nejde na něj kliknout. Je to prostě taková super vychytávka, kterou jste se nově naučili, a tak ji dáváte všude. Sice z ní máte radost, ale zákazník opravdu ne. Věřte mi. Zbytečné hýbající se věci na stránce, které nemají účel, byste vůbec neměli používat. Víc člověka zmatete, než abyste ukázali super grafiku.

c) Čtenář musí vědět, kam se dostane

Když narazíte na tlačítko, kde je napsané „koupit“, tak víte, že si něco kupujete. Mnohdy potkáte tlačítko s textem „Podívat se na kolekci sukní“. Kdo by to byl řekl, že se dostanete na novou kolekci sukní. A o tom to právě je. Stačí tlačítko a vím, kam se dostanu nebo co to tlačítko dělá. 

Proto mrkněte na své bannery a jiná tlačítka a podívejte se na kontext. Vidí čtenář text? Fotku? Tlačítko? Je mu jasné, kam se dostane?

Nejvíc nejčastější chybou jsou úvodní bannery. Je tam jen fotka a o textu si může zákazník nechat zdát. Banner si tam visí, a když na něj najedu myší, tak se nic nestane. Jen se myš změní v ručičku. A teď čtenáři odhaduj, co se ti vlastně zobrazí. Takže banner musí mít:

  • fotku
  • text (třeba nadpis)
  • tlačítko s hover efektem

+ z kontextu musí vyplynout, kam se dostane. Ať už tlačítkem, nebo textem.

Věděli jste, že:
Pouhým textem na tlačítku dokážete
zvednout proklik až o 400 %?

Joel Marsh (UX designer) ve své knize s kachničkami zmínil fakt, že pouhou změnou textu na tlačítku zvýšil počet kliknutí na dané tlačítko o 400 %. O tom, jak to udělal zase jindy, ať to nemáte moc dlouhé. Nicméně věnujte pozornost i samotnému textu.

 

Přemýšlím, že bych na tlačítka udělala workshop. Co říkáte? Klidně mi napište, zda byste měli zájem 😀

Respektuje tvar tlačítka typ vašeho podnikání?

Mám pro vás 2 menší hry. První je tvar tlačítka. Možná jste to už zahlédli u mě na Fan Page. Každý tvar totiž může ukazovat i to, jaký je váš byznys. Jaké tlačítko máte vy?

Já mám hybrida čtverce a zaoblených rohů. Takže jsem moderní profesionál s přátelským přístupem. Výborně😁😁😁. Asi proto mám na únor poslední volné místo na analýzu e-shopu 😁.

Zkontrolujte si svá tlačítka

Věděli jste, že na webu byste měli mít 2 druhy tlačítek? Mimochodem spoustu těch, kteří tvoří weby na zakázku používají jen 1 druh… A to je špatně. Tak si pojďte zkontrolovat, jaká tlačítka a odkazy máte vy. 

Únor ve znamení UX a kategorií

Kniha o UX

Už jsem o ní hovořila. To je ta od Joela Marshe s kachničkami. Jmenuje se UX pro začátečníky, rychlokurz – 100 lekcí. Poznáte ji podle kachničky na titulce. Je vtipná, pohodová a odhalí vám základní principy tvorbu webu z pohledu UX.

Workshop: Kategorie není jen nutná součást e-shopu

Necelé 2 hodiny jak na přehledný a intuitivní e-shop.

Rozbor webu v živém vysílání

Proč e-shop či web nefunguje? Získejte zpětnou vazbu, akční tipy a rady od čeho se odrazit.

To je pro dnešek vše. Dnes to bylo trošku delší. Ale věřím, že jste si i 3. vydání newsletteru Míša píše užili. 

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. Stačí mi napsat na e-mail.

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová