5 důvodů, proč neduplikovat hlavní navigaci e-shopu

Když si zakládáte e-shop, díváte se převážně na design a celkové prostředí. Představujete si, jakou barvu bude mít hlavní menu, pozadí a tlačítka. Kam umístíte logo a jaké budou kategorie. Ale už vás nenapadne podívat se na to, jak je řešená hlavní navigace. V rámci zpětných vazeb jsem prošla už desítky e-shopů začínajících podnikatelů a téměř polovina z nich měla duplikované hlavní menu. Proč?

To je otázka. Nikdo z nich mi na ni nedokázal odpovědět. Odhaduji, že nikdo se při návrhu svého e-shopu nad tímto prvkem vůbec nepozastavil. Zkrátka berete to jako součást šablony. Většinou to vypadá nějak takto:

Duplikace hlavního menu
Zduplikované hlavní navigační menu e-shopu aaagranule.cz.

V horizontální (vodorovné) navigaci vidíte jasné hlavní kategorie a ve vertikální (svislé) navigaci vidíte opakující se položky z té horizontální. Navíc jsou ještě rozbalené, takže to může působit, že se jedná o menu, které obsahuje úplně jiné položky.

Tím dáváte zákazníkovi 5 důvodů, proč má odejít.

1. důvod: Vývojáři nevěděli

Zákazník si může myslet, že ti, co stavěli váš e-shop, nevěděli, zda mají použít horizontální nebo vertikální navigaci. Tak tam radši šoupli obě. Vy si jistě nyní říkáte: „No a co? Tak to má zákazník alespoň na dvou místech a bude to přehlednější.“

Ale ono to tak ve skutečnosti moc není. Zákazník chodí na váš e-shop primárně ze 2 důvodů:

  1. Okouknout vaše produkty a ceny.
  2. Koupit.

V momentě, kdy narazí na 2 navigace, které jsou stejné, začne je podvědomě srovnávat mezi sebou. Položku po položce, kategorii s kategorií a tak dále. Jinak řečeno, místo, aby nakupoval, hledá rozdíly. Vlivem tohoto může úplně zapomenout na to, proč vlastně přišel.

2. důvod: Zákazník bude zmaten

Tento důvod tak trochu navazuje na ten první. Kromě toho, že najde (popř. nenajde) rozdíly mezi jednotlivými navigacemi, bude zmaten, kterou cestou se vlastně má dostat k jednotlivým produktům.

Na každém webu a e-shopu by měla fungovat tzv. konverzní cesta, která zákazníka dovede až na děkovací stránku po dokončení objednávky. Dvojitým menu ho postavíte na křižovatku s 2 různými cestami. Ano, jsou lidé, kteří zvolí levou nebo pravou cestu. Zbytek lidí jste dostali na rozcestí, které v dnešní rychlé době zdržuje, a nutíte ho, aby se rozhodnul. Někteří to jednoduše vzdají, na křižovatce se otočí a odejdou ke konkurenci.

Mimochodem, četli jste článek: jak znepříjemnit zákazníkovi konverzní cestu?

3. důvod: Okrádáte se o drahocenný prostor

Pokud duplikovanou navigaci zobrazíte i na homepage, uberete si drahocenný prostor pro reklamu nebo bannery. Zkrátka nevyužíváte dostatečně jeden z nejhlavnějších prostorů pro přesvědčení zákazníka a nenabídnete mu své produkty, akce, slevy apod. Protože právě homepage a prostor před zalomením stránky má za úkol zaujmout a přesvědčit k nákupu.

4. důvod: Zákazník nenajde parametry pro svůj výběr

Může se stát, že zákazník právě na místě, kde je duplicitní svislé menu, hledá parametry, které mu mají pomoci vyfiltrovat produkty. Zvláště, pokud těch produktů je v kategorii hodně.

Ano, může na filtry narazit v hlavní části ještě před samotnými produkty. Ale tím zase odrazujete zákazníka, který filtrovat nechce. Chce se podívat na konkrétní produkty a přejížděním nikdy nekončícího, rozbaleného filtru se k produktům dostane za 2. až 3. ohybem stránky. To v dnešní rychlé době není úplně OK. Zákazník by měl vaše produkty vidět už před zalomením stránky.

nenajde parametry
V místě, kde obvykle bývají parametry nic nenajde. (Zdroj: www.aaagranule.cz)

5. důvod: Zmatení zákazníka podruhé aneb kde je moje drobečková navigace

Tento důvod se týká zobrazení v počítači. Zákazník očekává, že hned pod vodorovným menu, na levém okraji stránky, se bude nacházet drobečková navigace, přes kterou se velmi často proklikává do vyšší úrovně.

Pokud tam žádnou navigaci neuvidí, bude zmaten a odejde. Důvodem je fakt, že pokud posunete drobečkovou navigaci téměř na střed, způsobíte, že samotný link se posune ze zorného pole uživatele a on ho jednoduše nenajde. Samozřejmě, čím větší monitor, tím horší nalezitelnost.

chybějící drobečková navigace
Chybějící drobečková navigace (Zdroj: www.aaagranule.cz)

Odkud se vzalo duplikované menu?

Osobně si myslím, že tento trend vychází z velkých e-shopů, jako je např. Alza. Je v tom ale obrovský rozdíl. Proč? Protože jednotlivé položky tvůrci neduplikují, ale horizontální navigaci doplňují podkategoriemi pro lepší orientaci.

Jako příklad si představte mapu velkého města, které chcete objevovat. Chcete najít např. kavárnu u parku, kde můžete relaxovat. Na mapě vidíte hlavní ulice, městské části apod. Ale váš cíl je k nenalezení, protože mapa není tak podrobná. K ní si ale většinou dokoupíte i přiblíženou mapu určité části města. Tam už kavárnu spolehlivě najdete.

Stejně tak to funguje v e-shopu. Zákazník nehledá kategorii. Hledá produkt. Proto vznikla tzv. místní navigace, která pomáhá ke snadnějšímu nalezení produktu. To je ale u e-shopů, které jsou obrovské a potřebují zákazníka navést do té správné kategorie. Co si budeme povídat, u malých to jednoduše nedává smysl a na Alze stejně všichni hledáme přes vyhledávání a pomocí drobečkové navigace se dostáváme do nadřazené kategorie.

A co vy? Máte duplikované hlavní menu?

Zůstaňte v obraze

Každý měsíc získáte souhrn toho, co se událo ve světě copywritingu a UX. Získáte přehled o nových článcích na webu a dalších zajímavostech. Přihodím i vlastní komentář.

newsletter
Scroll to Top