Jak řešit varianty produktu?

Před pandemií jsem hodně často nakupovala pro své děti v e-shopu Lidlu, protože nabízel velký výběr, nízkou cenu a rychlou dopravu. Jestli máte malého synka s měsíční spotřebou tepláků, jistě chápete, proč kladu důraz na cenu. Vždy jsem si musela uvařit velký hrnek kávy, abych rozptýlila naštvání z uživatelské přívětivosti. A nyní jsem si řekla, že Vás s tím seznámím, abyste mohli podobným problémům předejít.

Také máte jeden produkt v jedné kategorii?

Na jaro jsem chtěla objednat synkovi fleecovou mikinu. Volba padla na Lidl shop, který je levný, takže když v ní vytvoří synek díru, tak mě to nebude tolik štvát. Pomocí hlavní navigace a postranních podkategorií jsem se logicky vydala do kategorie Chlapecké svetry a mikiny. Pokud lidl-shop trochu znáte, jistě víte, že spoustu produktů vám v podkategoriích vůbec nevyjede. Ale jak se říká, naděje umírá poslední, a tak jsem to zkusila.

V této kategorii jsem našla celé 2 mikiny, z nichž ani jedna není fleecová. Já, i vzhledem k tomu, co dělám, jsem dost kritický a netrpělivý zákazník a velmi často nadávám jako špaček. Umíte si tedy představit, co Lidl schytal, když jsem v kategorii nenašla požadovaný produkt.

Zkusila jsem to jinak. Vyhledávání. No, to už je jiná písnička. Našla jsem 5 fleecových chlapeckých mikin. Z drobečkové navigace je vidět, že se s zařazením produktů do více kategorií nepářou a jsou různě postrkané po obchodě: Produkty pro nejmenší, Sportovní oblečení a ta naše mikina, kterou hledáme je v kategorii Bundy. Kdopak by to tam čekal, že?!

Je vhodná rozbalovací nabídka pro varianty produktu?

Kouknu a vidím, že mikina je skladem. Paráda. Jdu tedy do detailu produktu, abych si mikinu blíže prohlédla. Detail produktu je důležitý, protože právě zde se rozhoduji, zda koupit nebo ne. V kategorii jsem viděla, že je mikina skladem, proto už by mě vůbec nenapadlo, že by to mohlo být naopak. Chci objednat, tak rozbalím nabídku velikostí. A?

Přichází zklamání. Velikost, kterou jsem potřebovala není. Co teď? Jiná mikina? Ale to zase budu muset použít vyhledávání, v kategorii nebude jasně vidět, jaká velikost je skladem a pak tady prosedím 4 hodiny a stejně nic nekoupím.

Stejně tak naštvaně se musí cítit spoustu dalších zákazníků. Malé chyby a pak jedna velká se nasčítají a pak už vás nezachrání vůbec nic. Jednoduše odejdou.

Mikina je znázorněná, že je skladem. Ale je tomu opravdu tak?

varianty produktů

Moment naštvání, když zjistíte, že vaše velikost je vyprodaná.

Jak zpříjemnit zákazníkovi výběr?

Jeden produkt dejte do více kategorií. Jedna mikina může být v kategorii pro nejmenší i sportovní. Ale rozhodně byste jí nečekali v kategorii bundy.
Pokud máte varianty, z nichž některé jsou a některé nejsou skladem, je dobré to zobrazit už v kategorii produktů. I pro ty, kteří nechtějí na poprvé použít filtraci. Jako např. deejada.cz. Ano, graficky to není moc hezká záležitost a slušelo by jí trošku vyšperkovat, ale už nyní vím, jakou velikost si mohu objednat, aniž bych rozklikávala detail produktu.

V detailu produktu upřednostňujte zobrazení variant spíše pomocí jednotlivých tlačítek, jako to má např. Sportisimo. Zvolená velikost je krásně modře označená a vy víte, kterou vkládáte do košíku. Pokud zvolíte zobrazení formou rozbalovací nabídky, uživatel musí pro zjištění, zda je skladem, nějak interagovat. Na první pohled je mu nabídka skrytá. U jednoho nebo dvou produktů to ještě dá. Ale u třetího už bude velikost zklamání a rozhořčení tak vysoká, že raději odejde.

 
Jako výchozí velikost zvolte prázdnou položku. Může se totiž stát, že zákazník volbu velikosti přehlédne, vloží do košíku a ve výsledku i objedná velikost špatnou. A vy pak dostanete špatnou recenzi jen proto, že to zákazník přehlédl.

skladovost

Znázornění variant produktu už v kategorii produktů (deejada.cz).

varianty produktů

Zobrazení variant pomocí tlačítek (sportisimo.cz).

Nezapomeňte také na to, kde konverzní cesta začíná. A to na homepage. Použití slideru není moc dobrý začátek. Proč? To se dozvíte v článku: Slider na webu použít či nepoužít.

Chcete, abych i vám prošla hlavní konverzní cestu? Napište mi a mrkneme se na to.

Zůstaňte v obraze

Každý měsíc získáte souhrn toho, co se událo ve světě copywritingu a UX. Získáte přehled o nových článcích na webu a dalších zajímavostech. Přihodím i vlastní komentář.

newsletter