Jak psát odrážky?

Používáte na svém webu odrážky? Ale stále nevíte, jak je psát? Správné psaní odrážek není žádná věda. Pojďte se podívat, jak je napsat a správně.

Kdy a jak používat odrážky?

Pokud budete psát jakýkoli text na váš web, je vhodné používat odrážky. Důvod je jednoduchý. Pokud čtenáři předložíte dlouhý text, postupně čtenář může ztratit zájem a přestat číst. A to přeci nechcete, že. Odrážky mají to kouzlo, že zaujmou pohled čtenáře. V textu se bude dobře orientovat a tím spíš si text v odrážkách přečte.

Odrážky používejte v momentě, kdy chcete čtenáři naservírovat nějaký výčet. A protože jich na stránkách budete mít jistě více, snažte se používat stejné odrážky na celém webu. Vypadá to líp.

Na příkladu obyčejného nákupního seznamu vám ukážu rozdíl mezi textem a odrážkami. Při použití odrážek se čtenář lépe a rychleji se zorientuje. Textová část působí, že je dlouhá a je na první pohled jasné, že se jedná o nějaký výčet. Proto váš čtenář odstavec ani nedočte. A pokud narazí na něco, co ho nezajímá … odchází.

Jak nepsat odrážky
Jak psát odrážky

Jak psát odrážky?

Psaní odrážek není věda. Stačí dodržovat pár pravidel:

a) Mám větu, kterou chci rozdělit na jednotlivé položky

Na začátek napište malé písmeno a ukončete ho čárkou. Poslední položku ukončete tečkou.

Příklad:
Využijte mých nových služeb:

  • copywriting,
  • zpětná vazba,
  • konzultace.

Pokud máte jednotlivé položky dlouhé a uvnitř používáte čárky, použijte místo čárky středník. Opět ukončete tečkou.

Příklad:
Využijte mých nových služeb:

  • copywriting, který prodá vaše produkty;
  • zpětná vazba, která odhalí chyby na vašem webu;
  • konzultace vám dá vše do souvislostí.

b) Mám věty, které chci dát do odrážek

Co položka to věta? Pak máte dvě možnosti:

První varianta: Napište je jako věty, tedy první písmeno velké, na konci napište tečku.

Druhá varianta: První písmeno bude malé a ukončené čárkou (nebo středníkem). Poslední položka bude mít tečku.

Příklad:
Využijte mých nových služeb:

  • Copywriting prodá vaše produkty. / copywriting prodá vaše texty,
  • Zpětná vazba najde chyby na vašem webu. / zpětná vazba najde chyby na vašem webu,
  • Konzultace vám vše vysvětlí. / konzultace vám vše vysvětlí.

c) Mám obojí. Jak věty, tak výčet. Co s tím?

I na tuto variantu česká norma myslí. Jednotlivé položky začínejte malým písmenem a ukončete je čárkou (nebo středníkem). Poslední položku zakončete tečkou.

Příklad
Můžete využít:

  • copywritingu, který vyvolá potřebu koupit;
  • zpětnou vazbu k odhalení chyb na vašem webu;
  • konzultace.

Za sebe doporučuji používat buď věty nebo samotné výčty. Jejich kombinace nevypadá moc dobře.

A co když nechci používat dvojtečku?

Pokud to není jazykově nutné, používat jí nemusíte. Musíte dodržet vizuální odlišení jednotlivých bodů a jednotlivé položky musí být nevětného charakteru. Např. obyčejný nákupní seznam. 

Začínejte malým písmenem a na konci nepište žádné interpunkční znaménko.

Příklad
Využijte mých nových služeb

  • copywriting
  • zpětná vazba
  • konzultace

Tak a to je vše. Od teď už víte, jak na to. Že to zase taková věda nebyla, že? Abych nezapomněla. Zdroj informací není z mé hlavy, ale z České technické normy ČSN 01 6910 zvané: Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory. 

Budu ráda, když článek rozšíříte mezi své webové známé. Aby i oni věděli, jak správně psát odrážky 😀

Jestli máte ještě chvilku, mrkněte na článek: Krok za krokem k perfektnímu popisku produktu

Scroll to Top