Jak psát odrážky? Pište je správně
Používáte na svém webu odrážky? Ale stále nevíte, jak je psát? Správné psaní odrážek není žádná věda. Pojďte se podívat, jak je napsat a správně.
Kdy a jak používat odrážky?
Pokud budete psát jakýkoli text na váš web, je vhodné používat odrážky. Důvod je jednoduchý. Pokud čtenáři předložíte dlouhý text, postupně čtenář může ztratit zájem a přestat číst. A to přeci nechcete, že. Odrážky mají to kouzlo, že zaujmou pohled čtenáře. V textu se bude dobře orientovat a tím spíš si text v odrážkách přečte.
Odrážky používejte v momentě, kdy chcete čtenáři naservírovat nějaký výčet. A protože jich na stránkách budete mít jistě více, snažte se používat stejné odrážky na celém webu. Vypadá to líp.
Na příkladu obyčejného nákupního seznamu vám ukážu rozdíl mezi textem a odrážkami. Při použití odrážek se čtenář lépe a rychleji se zorientuje. Textová část působí, že je dlouhá a je na první pohled jasné, že se jedná o nějaký výčet. Proto váš čtenář odstavec ani nedočte. A pokud narazí na něco, co ho nezajímá … odchází.
Jak psát odrážky?
Psaní odrážek není věda. Stačí dodržovat pár pravidel:
a) Mám větu, kterou chci rozdělit na jednotlivé položky
Na začátek napište malé písmeno a ukončete ho čárkou. Poslední položku ukončete tečkou.
Příklad:
Využijte mých nových služeb:
- copywriting,
- zpětná vazba,
- konzultace.
Pokud máte jednotlivé položky dlouhé a uvnitř používáte čárky, použijte místo čárky středník. Opět ukončete tečkou.
Příklad:
Využijte mých nových služeb:
- copywriting, který prodá vaše produkty;
- zpětná vazba, která odhalí chyby na vašem webu;
- konzultace vám dá vše do souvislostí.
b) Mám věty, které chci dát do odrážek
Co položka to věta? Pak máte dvě možnosti:
První varianta: Napište je jako věty, tedy první písmeno velké, na konci napište tečku.
Druhá varianta: První písmeno bude malé a ukončené čárkou (nebo středníkem). Poslední položka bude mít tečku.
Příklad:
Využijte mých nových služeb:
- Copywriting prodá vaše produkty. / copywriting prodá vaše texty,
- Zpětná vazba najde chyby na vašem webu. / zpětná vazba najde chyby na vašem webu,
- Konzultace vám vše vysvětlí. / konzultace vám vše vysvětlí.
c) Mám obojí. Jak věty, tak výčet. Co s tím?
I na tuto variantu česká norma myslí. Jednotlivé položky začínejte malým písmenem a ukončete je čárkou (nebo středníkem). Poslední položku zakončete tečkou.
Příklad
Můžete využít:
- copywritingu, který vyvolá potřebu koupit;
- zpětnou vazbu k odhalení chyb na vašem webu;
- konzultace.
Za sebe doporučuji používat buď věty nebo samotné výčty. Jejich kombinace nevypadá moc dobře.
A co když nechci používat dvojtečku?
Pokud to není jazykově nutné, používat jí nemusíte. Musíte dodržet vizuální odlišení jednotlivých bodů a jednotlivé položky musí být nevětného charakteru. Např. obyčejný nákupní seznam.
Začínejte malým písmenem a na konci nepište žádné interpunkční znaménko.
Příklad
Využijte mých nových služeb
- copywriting
- zpětná vazba
- konzultace
Tak a to je vše. Od teď už víte, jak na to. Že to zase taková věda nebyla, že? Abych nezapomněla. Zdroj informací není z mé hlavy, ale z České technické normy ČSN 01 6910 zvané: Úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory.
E-book: Jak psát článek na blog
Odrážky už umíte. Co takhle napsat čtivý a vizuálně atraktivní článek na váš blog?
Pojďte se naučit jak psát článek jako profesionál.