Texty na webu a jejich vzhled

4. číslo newsletteru Míša píše

Pokud máte k psaní odpor, nebo se vám nepíše zrovna nejlépe, nebojte. Dnes to bude o vzhledu textů. Pozorně se usaďte, bude to delší.

Různý text = nedůvěryhodnost a neprofesionalita

Velmi často se setkávám s tím, že střídáte písma podle toho, jak se vám chce. Jednou je nadpis červený, velký a tučný. Jindy zase černý a nevýrazný. Běžný text použijete v odrážkách větší, v referencích ho zmenšíte, aby se to vešlo do malého boxíku. A v tom je právě ten zásadní problém. Ptáte se proč?

Pokud vám texty na celém webu hrají všemi barvami, velikostmi a typy písma, dost si koledujete.

  1. Blbě to vypadá.
  2. Čtenář si u každé změny musí zvykat na jiné písmo.
  3. Rychločtenáři, tedy ti, co stránku skenují, nemají šanci text rychle prolítnout.
  4. Vytváříte v uživateli pochybnosti, zda je stránka funkční.
  5. Vypadá to nedůvěryhodně.

A mohla bych pokračovat. V případě, že budete dodržovat základní nastavení textů, vytvoříte nejen pocit důvěryhodnosti a snadného čtení, ale budete konzistentní, což je prostě známka toho, že nejste nějací amatéři.

Sjednoťte písma na webu a zvyšte svou profesionalitu

Pokud si web spravujete sami, měli byste se podívat do tzv. globálního nastavení. Určitě tam najdete kouzelnou záložku, kterou se nastavují nadpisy a tělo textu (běžný text). Doporučuji je začít používat, protože nespornou výhodou je i fakt, že si zkratíte čas tvorbou dalších stránek (například blogových článků) a při nějaké změně snadněji upravíte všechny texty jedním kliknutím. Při novém článku pak jen vyberete příslušný nadpis či text a automaticky se vám nastaví správné formátování.

V případě, že každý text formátujete zvlášť, zabere to strašně času a ne vždy se trefíte do stejné velikosti či míry tučnosti. Proto vás čeká poměrně dost práce. Většina systémů totiž vychází z globálního nastavení, a pokud to změníte, přepnete na individuální úpravy. Abyste to vrátili zpět, u všech nastavte opět výchozí nastavení.

 

Věděli jste, že:
Na webu byste měli mít maximálně 2 typy písma.
Jeden pro nadpisy a druhý pro tělo textu.
Případně všechny texty můžete mít stejným písmem.

 

Jak nastavit písma na webu?

Pro ty, co chtějí jít hned do akce, mám pár tipů, z čeho vycházet při nastavení jednotných písem na webu.

Na webu máte v zásadě 2 typy textů:

a) nadpisy (H1, H2, H3),

b) běžný text (tělo textu).

Označení nadpisů H1, H2 apod. není jejich pořadí, ale tzv. hierarchie. To znamená, že H1 je hlavní nadpis a ukazatel pro vyhledávače, co se na stránce nachází. Musíte ho mít na stránce pouze 1× a měl by být největší. Každá část stránky by měla mít také svůj jakýsi hlavní nadpis. To bude H2. Ten by měl být menší, jak H1, ale větší, jak H3. A konečně podnadpis nadpisu H2 je H3. Můžete jít až do H6, ale pro vyhledávače nemají velký význam.

U každého z textů je potřeba nastavit:

  • typ písma (Arial atp.),
  • velikost (pozor na čitelnost),
  • způsob zvýraznění (tučné, kurzíva, podtržené),
  • barva (čím méně, tím lépe).

Snažte se trochu ubrat na barvách a typech zvýraznění. Používejte je s mírou a snažte se, aby se jednotlivé formáty k sobě vizuálně hodily. Vycházejte i z toho, co je tzv. zažité. Například kurzíva se používá na přímou řeč, třeba v referencích. Není tedy vhodná pro nadpisy. Podtržené jsou odkazy. Pokud podtrhnete nadpis, budou vám lidé na něj klikat.

Jakou zvolit velikost? Nedá se všeobecně říci, která velikost je oukej, protože každé písmo je jiné. Nutno podotknout, že trendem roku 2023 je zvětšování písma. Já osobně doporučuji startovat na 16 px a zkoušet, co se bude číst nejlépe.

UIUX Trend.com sestavilo tabulku velikostí písem, tak se můžete inspirovat i zde. Rozdělili ji na mobilní a PC verzi. Já osobně spíše souzním s velikostmi pro mobilní verzi použitou ve verzi pro počítače.

Tip na závěr

Až tohle vše budete sestavovat, je fajn, když si písma sestavíte hned pod sebe a přímo si definujete jejich vlastnosti. Můžete to třeba vytisknout a někam založit pro případ, že něco budete chtít změnit. Ve výsledku to může vypadat třeba takto:

Zjištěno: Výzkum, které písmo je nejlepší pro on-line

Pojďme nahlédnout pod pokličku výzkumu Nielsen Norman Group, která hledala nejlepší písmo pro online čtení. Zařadili do něj 16 fontů.

  • Klasická písma (Times, Helvetica, Garamond),
  • písma navržená pro použití na počítači (Calibri, Arial)
  • písma speciálně navržená pro čitelnost (Noto Sans, Montserrat).
  • nebyly zahrnuty žádné „divoké“ psací fonty.

Zjistili zajímavé vedlejší poznatky:

  • Lidé čtou každých 20 let věku o 11 % pomaleji.
  • Uživatelé čtou 28 % slov na stránce, tj. cca 166 slov.
  • Účastník četl o 35 % rychleji u svého nejrychlejšího písma

A které písmo vyhrálo?

… Chvilka napětí …

Žádné. Každý člověk je totiž jiný a považuje za čitelnější jiné písmo. Stejně tak se u každého liší rychlost, kterou daný text přečte. Pokud by vás zajímal celý text shrnutí výzkumu, najdete jej tady (je v angličtině).

Objeveno březen 2023

Testujeme objednávkový proces

Dala jsem vám možnost nechat si objednávkový proces otestovat. Mrkněte na mé video na YouTube.

Workshop: Vylaďte objednávkový proces

Neztrácejte zákazníky mezi košíkem a platbou.

E-book: Jak psát článek na blog

Naučte se psát články jako copywriter. 

To je pro dnešek vše. Věřím, že jste si i 4. vydání newsletteru Míša píše užili a už pilně jako včelky pracujete na sjednocení písem na webu.

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. Stačí odpovědět na tento e-mail.

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete být v obraze?

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting