Jde dohromady e-shop a rodičovská?

Dnešní článek je trochu netradičně rozhovorem. Víte proč? Už dlouhou dobu vnímám, že jsou mezi námi maminky na rodičovské dovolené. A tak nějak si s celým tím e-shopem neví rady. Nejsou si jisté, nemají tolik financí a vlastně nevědí, kam směřují. A těmto ženám chci trochu osvětlit, že v tom nejsou samy.

Na mé workshopy se pravidelně hlásí Katka se svým e-shopem táborovky.cz. Kromě toho, že je to akční žena, zajímalo mě, jak to má s e-shopem ona.

Pověz mi, Katko, kdo jsi a co děláš?

„Jmenuji se Kateřina Hladišová, jsem maminka 3 malých kluků a založila jsem e-shop taborovky.cz. Jak název napovídá, miluji práci na táborech, kroužcích a víkendovkách. Různě stavěné hry, tvůrčí činnosti či vzdělávání našich malých raubířů. E-shop jsem postavila na lehce netradičních produktech: PDF materiály pro mimoškolní aktivity, rodinné oslavy a další aktivity pro děti.“

Musím uznat, že dříve jsem takové e-shopy nevídala. Poslední dobou jsou čím dál více oblíbené. Ať už se jedná o učenlivé karty, nástěnky, či bojové hry na zahradu. Jako je to s každým jiným trhem, brzy se zaplní.

Kdy přišel první nápad, že si založíš e-shop?

„Od narození prvního syna jsem začala psát blog s táborovou tematikou. O myšlence, že založím e-shop s PDF materiály, jsem přemýšlela hodně dlouho (možná i 2 až 3 roky). Neustále jsem to ale odkládala. Pak platformu s mými články zrušili a pro mě to byl impulz se do toho pustit.“

Ano, občas člověk potřebuje nějaký nakopávací impuls.

Katky e-shop taborovky.cz. Najdete zde PDF materiály pro děti. Jak pro akčňáky, tak pro kliďase.

chyby v e-shopu

Jak se ti daří skloubit rodinu a e-shop?

„Je to občas náročné, ale vidím v tom jednu obrovskou výhodu. Pracovní dobu si určuji já. Pokud je potřeba, tak pracuji večer nebo o víkendu. Na druhou stranu se mi stává zcela běžně, že když je potřeba více pracovat, tak mi kluci akorát onemocní. Zákon schválnosti funguje naprosto skvěle. 😊  Ale už jsem se naučila pracovat dopředu, když mám více času, už si připravuji věci třeba měsíc, dva předem.“

Tak to tě obdivuji. Mně se tohle stále nedaří. Když mi děti onemocní, je to někdy šílený.

Podporuje tě rodina ve tvém podnikání?

„Mou obrovskou podporou už od začátku je moje máma. Můj manžel a zbytek rodiny si ze mě spíše dělali srandu, že tímto se uživit nemůžu a že to mám spíše jako koníček. Občas to bylo fakt těžké si prosadit, že teď musím pracovat a holt nebude doma naklizeno. Ale teď už to vnímají jinak, když vidí ty výsledky, kterých dosahuji. Chápou, že pracovat prostě musím. Podpora rodiny udělá hodně, ale pokud jí člověk nemá, nevadí. Je třeba ji hledat jinde. Třeba u kamarádky či v online světě, jinak to člověk velmi brzo vzdá.“

Souhlasím. Podpora je důležitá a musíme si nacházet cestičky, kde ji najít. Vzdát to můžeme vždycky. Důležité je chtít.

Katko. Já hodně vzdělávám e-shopaře, a tak mě zajímá:

Myslíš si, že je potřeba na e-shopu pracovat?

„Určitě ano. Nejsem moc technický typ, takže větší úpravy si nechávám zpracovávat externě, ale od určité doby to beru jako součást podnikaní.“

To je velmi dobrý přístup.

Co ti dalo první impulz, že nestačí mít jen „naklikaný“ e-shop?

„Na úplném začátku jsem prodávala hlavně přes FB skupiny a e-shop jsem brala jako ulehčení fakturace a odesílání materiálů. Jenže tento systém fungoval tak, že ve chvíli, kdy jsem neměla čas a nebyla aktivní na FB, objednávky na e-shopu byly nulové. Což pro mámu na mateřské je hodně špatné.

Po čase se začalo stávat to, že i když jsem 4 dny na FB nic nedala, objevily se v e-shopu 3 až 4 objednávky, a tak jsem se začala pídit, jak je to možné. Zjistila jsem, že ve vyhledávání na googlu se některé mé materiály objevují docela vysoko. Což mě dovedlo k tomu, že toho musím využít a začít e-shop optimalizovat.“

Vzdělávání vám pomůže zdokonalit sebe i e-shop. Katka se pravidelně účastní mých workshopů. Díky tomu získává její e-shop lepší vzhled.

Je pro tebe důležité vzdělávání?

„Ano. Mně učení nových věcí hrozně baví. A u podnikání je to třeba, protože pořád se něco mění a je super mít všeobecný přehled. Spoustu věcí můžete delegovat, ale já mám ráda, když vím aspoň základ, je potom i ta delegace daleko lepší.“

S tím mohu jen souhlasit. I když určitou činnost delegujete na jiného člověka, je fajn mít alespoň přehled o tom, co bude dělat. Jasně tak víte nejen, co má člověk dělat, ale i v jakém stavu vám to předá.

V jakých oblastech se vzděláváš?

„Můj první online kurz jsem si pořídila za téměř všechny moje první vydělané peníze. Byl to kurz pro online podnikatelky a byla to nejlepší investice, protože z něj těžím dodnes a vnímám, že i díky němu jsem to tak rychle dokázala rozjet.

Před rokem jsem se hodně vzdělávala v oblasti propagace na sociálních sítích a letos mám jasný cíl: vyladit e-shop. Takže se zaměřuji na SEO, články, vzhled e-shopu apod. Jinak se samozřejmě vzdělávám i v oblasti práce s dětmi. Protože, i když je to můj koníček, chci to dělat, jak nejlépe dovedu.“

Co ty a kurzy? Účastníš se jich?

„Ano. Mně se líbí to, že určité informace nemusím dohledávat a mám je naservírované na zlatém podnose. Je to pro mě časově daleko výhodnější a pro podnikající mámy je čas prioritní, protože každou ušetřenou minutu mohu trávit s rodinou nebo si dopřát chvilku pro sebe.

Další skvělý vedlejší efekt kurzů mi přijdou kontakty. V kurzech nejste sami a setkáváte se s dalšími lidmi a můžete navazovat spolupráce, případně najít i nové klienty. Já si ráda vybírám kurzy jiných maminek podnikatelek. I z toho důvodu, že je chci podpořit, spousta z nich mi to pak ráda oplatí.“

Je super, když narazíš na kurz či workshop, který tě posune a můžeš s informacemi pracovat hodně dlouho. Proto jsem vytvořila workshopy. Jsou krátké, a ne tak náročné na čas, jako kurz. Jejich cílem je dát vám jasný směr. Vytvořit si to do list, na co se zaměřit a co upravit, abyste měli lepší e-shop.

Rozbor webu

Workshopy si užije každý e-shopař. Postupně ladíme kompletně celý e-shop.

Jaká forma vzdělávání ti sedí nejvíce a proč?

„Zkusila jsem spoustu kurzů, a i když miluji víkendové akce, naživo s dětmi si to můžu dovolit max. dvakrát za rok. V poslední době dávám přednost workshopům: jsou krátké a když to nestihnete na živo, tak to většinou po kouskách zvládnu za jeden den projít i s nemocnými děti na zádech.

Proto mám velmi ráda workshopy od tebe. Delší kurzy mají taky něco do sebe, ale už to chce s nimi počítat dopředu a v týdnu si určit čas, kdy se budete věnovat jen tomu, což ne vždy je bohužel možné a hrozně mě vyčerpávají i po psychické stránce.“

Děkuji Katko. Moc si toho cením. Už tě nebudu dlouho trápit, tak tu mám poslední otázku:

Analýza e-shopu Michaela Hakenová

Mnoho začínajících e-shopařů začíná rozborem webu v živém vysílání. To je první krok k lepšímu e-shopu. 

Blog

Kdybys mohla něco maminkám uvažujícím o e-shopu poradit. Co by to bylo?

„Jděte do toho. Začnete s pár objednávkami a postupně budete růst. Já to hrozně dlouho odkládala a teď zpětně vidím, že kdybych začala dřív, už dneska bych byla zase o kus dál, což mě občas dost mrzí. To, že jste na mateřské, neberte jako výmluvu, ale jako příležitost. Není to vždy lehké, ale mít práci která Vás baví a naplňuje, je pro mě TOP. Zvlášť když se dá časově skloubit s potřebami rodiny. Nebojte se vzdělávat a dát vzdělání prioritu, protože se Vám to vrátí, někdy ne hned, ale vrátí.“

To je Katko krásný závěr. Moc ti děkuji, že jsi ostatním maminkám předala své zkušenosti a náhled.

A pro vás, co jste dočetli až sem mám pár rad, které si musíte před startem e-shopu uvědomit.

  1. E-shop stojí spoustu práce a peněz.
  2. Počítejte s tím, že nebudete hned od začátku vydělávat.
  3. Je potřeba e-shop neustále rozvíjet, ladit a posouvat dál.
  4. Investujte do vzdělávání a nebojte se předat některé činnosti odborníkovi. Hodně se vám uleví.
  5. Před založením si ověřte, že o vaše zboží bude zájem.
A to je pro dnešek vše. Věřím, že jste načerpali spoustu inspirace. Možná jste se v Katce poznali, možná takovou cestou jít nechcete. Nechám to na vás.
Michaela Hakenová

Dostávejte novinky do vaší schránky

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting