Jak na úpravy e-shopu

7. číslo newsletteru Míša píše

Krásný dobrý den, milí čtenáři,

dnes se společně podíváme na úpravy e-shopu. Tedy spíše se nad tím zamyslíme. Často se totiž setkávám s těmi, co by rádi e-shop či web nějak posunuli či vylepšili, ale nedokážou si dost dobře představit, jak to funguje. Jak to pojmout. Podle čeho jít.

Ladění e-shopu i webu je jako černý mrak nad hlavou

Většinou si to představujete strašně složitě. Máte v hlavě tolik úkolů, které je třeba vyřešit, potřebujete k tomu hodně finančních prostředků, které vám web nevydělává. Vlastně je to takový černý mrak, který se vám vznáší nad hlavou a vy ho ne a ne odfouknout. Tak do toho raději nejdete.

Tak složité to není. Důležité je začít

Pokud víte, že váš web či e-shop opravdu potřebuje redesign, úpravu či posunutí, je potřeba vytvořit plán. Bez toho se neobejdete. Mimochodem, chyby jsou na téměř každém e-shopu či webu :D. Ale co do toho plánu dát? Abyste se odrazili, je potřeba se na web či e-shop kouknout hned z několika úhlů.

a) Plní váš web cíl, ke kterému je určen?

b) Je vidět ve vyhledávačích?

c) Cítí se tam zákazníci bezpečně?

d) Najdou návštěvníci vše, co potřebují?

e) Vyvolává web pocity a emoce?

f) Je vše technicky nastavené tak, jak potřebujete?

g) Má web texty, které odradí nebo prodají?

Zvolte odborníky, kteří vám s tím pomohou

Abyste se měli od čeho odrazit, je potřeba si na všechny tyto otázky odpovědět. Jenže to nezvládnete sami. Ať už kvůli autorské slepotě, nebo neznalosti daného oboru dopodrobna. S každou otázkou vám pomůže odborník. A ne, není to Lojza z prasečáku, je to člověk, co o dané otázce ví téměř vše.

Existuje hodně lidí, kteří dělají tzv. analýzy. Jejich cílem je otevřít vám oči a najít chyby. Nesnažte se prosím najít jen jednoho člověka, co umí všechno (viz Lojza). Většinou vám totiž dodá jen subjektivní názory podložené směsicí všeho. Můžete ale narazit na lidi, kteří poskytnou odpovědi na 2 i 3 otázky zároveň, protože se jejich obory prolínají. To je super kombo.

Je také fajn, abyste si ověřili, z jakých tvrzení rady a tipy pocházejí. Je to praxe? Výzkum? Testování? Nebo si to jen „myslí“. Na tohle si dejte pozor. Aby se z odborníka nevyklubal šikovný Lojza. Koho tedy hledat?

a) Cíl webu = webaři, UX designeři

b) Vyhledavač = SEO experti

c) Bezpečnost = webaři, UX designeři, zákazníci

d) Přehlednost = webaři, UX designeři, zákazníci

e) Pocity a emoce = UX designeři, zákazníci

f) Technikálie = webaři, kodéři

g) Texty = copywriteři

Snad jsem na někoho nezapomněla…

Nyní už víte koho hledat. A teď nastává známá otázka: „Co hledat?“ Hledejte analýzu, audit či zpětnou vazbu. Bylo by fajn, kdyby každý odborník dodal seznam věcí/prvků/činností, které je potřeba upravit, změnit nebo doladit. Případně se poptejte, zda by to nevytvořil vám na míru. Já osobně vytvářím u velkých analýz e-shopů seznam, který čítá okolo 9 stran A4.   

Cože? Zákazník a odborník?

Jistě jste se zarazili, že jsem u oborů zmínila i zákazníky. Ptáte se: „Jaký pak to je asi odborník?“ Odpověď je jednoduchá. UX je zákaznická zkušenost. A jak jinak ji měřit než přímo u zákazníků. Na některé otázky vám totiž odborník neodpoví. Tedy ti zkušenější ne.

Mnoho mých klientů přijde a ptá se, zda je e-shop přehledný. Já mohu říct pouze svůj názor a připojit pár tipů z hlediska použitelnosti tlačítek, menu apod. Ale přehlednost bez zákazníků nezjistíte, ani kdybyste se rozkrájeli. Tady je potřeba kromě analýzy zapojit také testování

TIP: Věděli jste, že testování odhalí až 80 % chyb na vašem webu? 

Mimochodem testování je super technika, se kterou odhalíte nejeden problém. Testeři vám toho řeknou… Třeba: nerozumím textu, tady bych nenakoupila, protože je to nepřehledné, necítím se tu bezpečně. Nebo: když vidím tu cenu dopravy, tak bych šla jinam, to menu není vůbec vidět atd. Za dobu, co testuji weby a e-shopy jsem odhalila tolik věcí. A víte, na co jsem přišla? Každému funguje něco trochu jiného. Tak se toho nebojte. Pokud budete chtít otestovat svůj web, stačí mi napsat.

Jak to dát dohromady?

Teď jsem vás asi trošku vystrašila. Ale opravdu stačí pár odborníků, kteří vám poskytnou hodně pointů k zamyšlení a připojí i rady, jak to napravit. K tomu nezapomeňte web otestovat, abyste věděli, jak to s vámi opravdu je. Když už nechcete/nemůžete platit testování, nasaďte si alespoň Hotjar nebo Smartlook, které zaznamenávají obrazovku uživatelů a vyhodnoťte si, na co zběsile klikají a ono to klikací není, kde přejíždí zmateně myší apod. 

Když už jsme u těch financí. Nemusíte objednávat nutně všechny odborníky najednou. Klidně si to rozložte. Zjistěte ceny a zvažte své možnosti. Někdo si na ně našetří najednou, jiný si to rozloží na celý rok. A je to v pořádku. Není důležitá délka, ale to, že začnete. 

TABULKA

Jop, teď to přijde. Ať jste si zrovna zaplatili jednoho, nebo všechny odborníky, dorazí vám seznam bodů k vylepšení. Pokud ne, stačí si je z analýzy vyšťourat. Jak jsem zmínila, vytvářím velkou analýzu, která zahrnuje seznam těchto bodů. Pro mini e-shopy a weby, které na to nemají finance, však dělám zpětnou vazbu. Je levnější a zahrnuje pouze hodinové video. Ne vždy zvládnu projít všechno, jako u té velké analýzy, ale obří boty a přešlapy odhalím hned. No a vy si z toho vypíšete svůj seznam. Tím ušetříte čas i peníze. Věřím, že i ostatní odborníci mají podobné varianty. A pokud ne, napište jim, co potřebujete.

Nyní je potřeba si sestavit tabulku. Postup zkrátím, ať tu nejsme do zítra:

1. Připravte si všechny body k úpravám.

2. Založte tabulku v excelu a všechny body tam přepište.

3. Každému bodu přiřaďte prioritu podle toho, jak moc úprava hoří. Ať už ji označíte číslem 1 až 3, nebo barvou jako na semaforu. Důležité je, aby vám to vyhovovalo.

4. Srovnejte body podle priorit a stanovte, kolik úprava bude stát peněz. Super vychytávka je stav, kdy porovnáte, kolik to bude stát u odborníka a kolik, když to budete dělat sami. Občas objevíte zajímavá čísla, která vám otevřou oči.

5. Nakonec, podle vašich finančních možností stanovte termín, kdy se na tom začne dělat. Případně připojte, kdy je hotovo. Můžete si to s klidem naplánovat na rok dopředu. Záleží na vás.

Jedna poznámka. Každý potřebuje človíčka, který mu s realizací pomůže. Někdo jich potřebuje 5, jiný zase jen 1. A je to tak v pořádku. Já sama vytvářím grafické návrhy. Ty slouží jako vizuální představa pro klienta a pracuje s ní i kodér. Někteří klienti chtějí i sepsat, jak se daná část stránky změnila. Každému se tak snažím vyjít vstříc, i když to není zrovna služba, kterou veřejně nabízím. Zkuste tedy lidem napsat, co byste potřebovali a uvidíte.

Jak taková tabulka vypadá?

Je mi jasný, že si to teď neumíte dost dobře představit. Vzpomněla jsem si na své živé vysílání, kde tuto problematiku probírám. Uvidíte tam jak s ní pracovat a co tam vše zapisovat. Téma tabulky začínáme ve 42. minutě, tak se mrkněte. Věřím, že vám to pomůže.

Mimochodem: od té doby, co skončilo mé vysílání mi psalo asi 10 lidí, že moc děkují, protože za 3 měsíce toho zvládli víc, jak za poslední 2 roky. 

Prázdninová zpětná vazba webů a e-shopů

Jak jste možná už postřehli, vyhlásila jsem opět na červen a celé prázdniny zpětné vazby pro weby a e-shopy. Je to první krok k tomu, aby vaše prezentace získala tu správnou šťávu.

Ale jen pro prázdniny. Pak už zase rok nebude k dispozici.

V případě, že byste rádi jiný formát, klidně mi napište a domluvíme se.

To je pro dnešek vše. Věřím, že jsem vás trošku nakopla k ladění vašich webů a e-shopů. Na srpen opět plánuji emailovou sekvenci „zkontrolujte svůj e-shop před vánoční sezónou„. Minulý rok to bylo hodně objevné pro všechny a psali jste mi, že se vám pohodové tempíčko a check-listy moc líbily. A za to děkuji.

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. 

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete mít další newsletter dříve než se objeví na webu? Přidejte se

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting