Jak nastavit filtry v e-shopu, aby skutečně fungovaly
Jedna z nejdůležitějších součástí e-shopu je bezpochyby filtrace, protože usnadňuje zákazníkům nákup pomocí velmi jednoduchého principu. Z 1.000 produktů dokáže na pár kliknutí udělat 5. A budou přesně takové, jaké váš zákazník chce. Aby správně fungovala a plnila svou funkci, je nesmírně důležité, abyste přestali myslet tak, jak myslíte nyní. Nedělám si srandu. Nejde totiž o to, co si myslíte vy. Jde o to, co si myslí váš zákazník. A v tom je dycynky zakopaný pes. Tak na to pojďte mrknout pěkně od začátku.
Co je to filtrace e-shopu aneb nepleťte si to s kategorií
Tady mě mnoho „markeťáků“ asi zabije, ale je to tak. Stále si všichni pletete pojmy. Kategorie a filtrace je něco úplně jiného. A je nesmírně důležité se v tom vyznat, abyste neudělali zásadní chyby v orientaci.
Co je to kategorie e-shopu?
Kategorie je druh zboží. V 1. třídě základní školy jste se učili slova nadřazená a podřazená. A tohle je přesně ono. Díky tomu získáte přehledný systém druhů zboží, kdy se mezi sebou vzájemně vylučují. Představte si to jako kupičky. Na jedné budete mít sekačky, na druhé bazény a na třetí zahradní nábytek. Kategorie potřebuje malý i velký e-shop. (Zapomeňte prosím na to, že máte všechny druhy zboží v jedné obří kategorii „obchod“ nebo „e-shop“. Je to blbý pro orientaci a o přecházení z kategorie do kategorie ani nemluvím. Ale o tom zase jindy.) O tom, Jak roztřídit produkty do kategorií jste měli možnost číst v newsletteru Míša píše.
Co je to filtrace e-shopu?
Filtrace je určená pro stejný druh zboží svým charakterem, ale lišícím se drobnostmi. Třeba barvou, velikostí, značkou či funkcemi. (Ano, značka/výrobce je filtr! Tak prosím zapomeňte na to, že budete mít hlavní kategorie podle značek. V momentě, kdy chce zákazník „bílé boty“ musí proklikávat veškeré kategorie, co máte. A to trvá tak dlouho, že lidé raději odejdou…) Filtraci potřebují e-shopy, které mají v kategorii mnoho produktů. Pokud jich máte jen 10, s filtrací si nelamte hlavu a jděte dělat něco pořádného. Třeba si nechte e-shop zkontrolovat. Začít uvažovat o filtraci byste měli od nějakých 70 kousků.
Pojďme si to ukázat na příkladu, ať to všechno chápete. Představte si, že máte mýdlárnu. Druhy produktů, které máte v nabídce jsou:
- esenciální oleje,
- mýdla tuhá,
- mýdla tekutá,
- mýdlenky (To je takový ten tácek na mýdla. Protože si chcete zvýšit tržby a dáte na Míšu, zařadíte i produkty, které jsou s tím vaším neodmyslitelně spojené…)
Hlavní kategorie budou 3: Esenciální oleje, mýdlenky a mýdla. Fakt, že je mýdlo tuhé či tekuté už je filtr. Proč? Protože je to pořád mýdlo.
Existují základní druhy filtrace pro e-shopy?
Ano, existují. Každý e-shop by je měl mít v základu a rozšířit je o své vlastní specifika. Pokud to s e-shopem myslíte vážně, dáte si s tím tu práci a ukážete, že vy jste ti odborníci, co poradí s výběrem. A jakéže filtrace nutně potřebujete?
Cenový filtr
Cenový filtr umožňuje zákazníkovi vybrat si, kolik za produkty zaplatí. Měli byste mu umožnit zvolit si nejen minimální, ale i maximální částku. Proč? Protože každý hledá něco jiného.
Ideální řešení je forma posuvníku. Lidé si snadno zvolí oba druhy cen a zároveň vidí rozsah cen celé kategorie, což je důležité pro zodpovězení otázky: „Mám na to dostatek peněz?“ nebo „Mají tu něco už lepšího?“ Jen si dejte pozor, jak dobře se posuvník používá v telefonech. Občas je to na zabití…
Můžete jej samozřejmě řešit rozsahem (jako to má Alza), nebo to nechte na klasickém srovnání produktů: „od nejlevnějšího“. Problém nastane, když v kategorii budete mít 500 produktů. Člověk si to srovná, ale prvních 20 stran budou „jen“ doplňky a příslušenství. Takže to musí odklikat, což je šíleně zdlouhavé.
Filtr podle hodnocení
Reference jsou super hlavně u velkých e-shopů nabízejících širokou škálu produktů. Protože zákazníci tak nějak předpokládají, že tam najdou nekvalitní výrobky za pár kaček, až po Rolls-Royse.
45 % uživatelů chce koupit produkty podle toho, co na něj říkají ostatní. A proto byste s tím měli počítat. Pokud však máte lidi, co moc nekomentují a v celém e-shopu máte 3 hodnocení, příliš se podle toho vybírat nedá. Holt budete muset na zákazníky trošku zatlačit.
Samotné řešení je prosté. Hvězdičky. Ať už zvolíte zaklikávací políčka, nebo si s tím pohrajete v rámci kategorie.
Filtr podle barvy
Ať už jde o oblečení, spotřebiče nebo hrníčky, barva je důležitá. Musí vám zapadnout do interiéru, do celkového outfitu a zároveň musí ladit s botami. Je tu jedno úskalí. Příliš mnoho barev, které nabídnete v rámci filtrace je příliš zahlcující. Stejně tak málo barev v kombinaci s tisíci produkty.
Samotné řešení jsou obvykle zaškrtávací políčka. Abyste to trošku rozbili, nebojte se využívat jiných řešení. Třeba pomocí barevných koleček.
Filtr podle velikosti
Velikost je důležitá u oblečení a spotřebičů. Bohužel ji mnoho e-shopů ji nemá. Dokonce ani ty, kteří šijí na zakázku. Obecně ji házíte do nadpisů produktů, což je ta největší chyba, co znám. Zákazník vážně nechce procházet 500 produktů a hledat nejen to, co se mu líbí, ale i to, co mu padne. Vážně! Takže ke strojům a zadávat velikosti.
Standardně se jedná opět o zaškrtávací políčka. Můžete jít ale i cestou posuvníku nebo malých klikacích tlačítek.
V případě, že máte velikostí spousta, nebojte se ukázat jen ty TOP, a ty následující skryjte pod odkaz. Vypadá to skvěle a funguje to.
Filtr podle značky
Používejte ji jen tam, kde je to relevantní. Existují zákazníci, co si na značku potrpí. A je to naprosto v pořádku. Kdybych hledala Roll-Royse, určitě by mi vadilo hledat ho mezi Škodovkami. A stejně tak to mají tito lidé.
Pokud ale máte e-shop, který má neznámé značky, lidem to příliš neřekne. Zamyslete se, zda je to vážně důležité a hlavně: relevantní.
Řešení je v tomto případě jasné. Zaškrtávací políčka. U dlouhých seznamů využijte srovnání podle abecedy, ať zákazníkovi usnadníte hledání. Případně existují i řešení, kde je i vyhledávací políčko.
Filtr podle skladovosti
Přijde vám to jako samozřejmost? Mýlíte se. Mnoho z vás zobrazuje produkty, které nejsou skladem. Zřejmě kvůli SEO. Je to tak v pořádku. Ale pro pána Jána, když si chce zákazník objednat zboží a potřebuje to rychle, nechce se přehrabovat v kategorii, kde jsou skladem jen 2 produkty z 800.
Jednou jsem narazila na e-shop, kde celá kategorie byla vyprodaná, ale produktů tam bylo 120. Prošla jsem veškeré strany a hledala. Ale ne ten produkt, který se mi líbí. Ale ten, co je skladem. Majitelka mi pak psala, že je už několik měsíců vyprodaný. Fajn. Dobrá práce. Ale jak to má zákazník vědět? Nemá šanci to zjistit a frustraci si s sebou nesu už 2 roky.
Nezapomeňte řešit skladovost i u prodejen, pokud je máte.
Jak na další druhy filtrací?
Víte, tady začíná ta „změna myšlení“, o které už jsem mluvila v úvodu. Je potřeba, abyste zapojili svou logiku. Jinak zákazníka zmatete, naštvete, či rozpálíte do běla. A on odejde. Mám tu menší návod, jak sestavit parádní filtraci. Můžete si to pozměnit, jak se vám zlíbí. Mě to ale u klientů funguje perfektně.
Logickým myšlením k parádní filtraci? Ano. Přemýšlejte
Nejprve je potřeba, abyste se podívali na průřez sortimentu v rámci jedné kategorie. Čím se liší?
- barvou
- funkcí
- velikostí
- vlastností
- příchutí
- vůní
- balením
- montáží
- …
Všechno si vypište. Některé obory jsou snadné, jiné zase vyžadují, abyste prošli technické listy či dokonce napsali výrobci, protože se neuráčil to uvést. Mě se tohle stává u matrací. Výrobce napíše, jak je tuhá a tvarovaná, ale už zapomene napsat z čeho je. Nejlepší je, když si danou pěnu pojmenuje vlastním názvem. Vy tak nemůžete absolutně odhadnout, jakou funkci daný materiál má.
Zpět k parametrům. Pojďme si to ukázat na příkladu:
Taková čokoláda:
- barva: bílá, tmavá, různobarevná (růžová)
- příchuť: mléčná, hořká, s oříšky, s drcenými jahodami atp.
- použití: na vaření, na chuť, dárkové balení
- velikost: 100 g, 25 g
- podoba: tabulka, kostičky, lámaná čokoláda, pecičky
A určitě jsem něco vynechala. Ale pro představu postačí… Sami vidíte, že toho není málo. Jen se stačí na produkt pořádně podívat. Je možné, že máte produkt, který prostě jiné podoby nemá. OK, beru. Mohli byste mi ten produkt napsat do e-mailu? Jaksi mě žádný nenapadá, protože i balónky můžeme třídit podle barev.
V případě, že si nejste jisti, jak tohle všechno správně rozdělit a jak uvažovat, dejme si e-mailovou konzultaci.
Analýza klíčových slov vytřídí, utřídí a připomene
Druhým krokem je analýza klíčových slov. Ta vám totiž neodhalí jen to, na co se zaměřit v textech, ale i to, jak pojmenovat filtry či kategorie. Mnohdy vám odhalí i filtry, na které jste zapomněli. Jindy zase některé vaše nápady hodí za hlavu, protože je prostě lidi nehledají…
Vyhledávače šeptají, filtraci vám napoví
Dalším pomocníkem mohou být našeptávané fráze. U některých SEO odborníků jsou už v rámci analýzy klíčových slov. Někteří je ale nezohledňují. Takže pak stačí jen daný produkt zadat do vyhledávače a počkat, co vám našeptá. Snadnější řešení je však využít SEO nástroje jako je Marketing Minner apod.
Posledním a TOP kámošem jsou vaši zákazníci. Ptejte se jich a dělejte si průběžnou tabulku četností. Podle čeho vyhledávají čokoládu?
S druhy filtrací to nepřehánějte
Pravidlo č. 5.558 (čistě náhodně vybrané číslo) zní: Nepřežeňte to. Není potřeba mít 50 druhů filtrů. Ale ty, které lidi zajímají. Proto nebudeme veškeré produkty dělit do všech možných filtrací. Ale vezmeme si svůj seznam, přidáme ty, které lidé vyhledávají a vyškrtneme ty, které lidem nic moc neříkají. Zohledníme to, co nám sami sdělí. Čím četnější odpověď, tím výš ve filtračním sloupci by měla být. Nechcete přeci nutit zákazníka, aby požadovaný filtr musel hledat.
A pořádná filtrace je na světě. Z těch nejoblíbenějších můžete udělat i parametrické kategorie. Ale to zase příště.
Tak ať vám to filtruje
3 kroky k lepšímu e-shopu
1.
Analýza webu/e-shopu
Zkontrolujte svůj web. Odhalte, co máte na webu špatně a jak to napravit, aby vám lépe fungoval.
2.
Web copywriting
Potřebujete texty zkontrolovat, doladit nebo vytvořit nové? Žádný problém.
3.
Grafické návrhy
Navrhněte jakoukoli stránku webu tak, aby fungovala jak z hlediska UX, tak copy.