Smajlíci na webu: Skutečně patří do profesionální komunikace?

Když s někým hovoříte tzv. face to face (tváří v tvář), využíváte k tomu celé své tělo. Uvolněný pohyb rukou a mírný úsměv značí, že jste v pohodě. Napjaté svaly a zamračený výraz zase ukazuje na naštvání.

Na webech i v textech takový luxus nemáte. Všichni se snažíme vytvořit stránky, kde se lidé cítí dobře. Texty, grafika i použitelnost dávají dohromady určitý pocit. Dalo by se říct, že i UX (zákaznickou zkušenost). Chceme vyjádřit určitý tón, naroubovat to na určité osobnosti a samozřejmě do toho zakomponujeme i náš záměr. Ale o pohybu těla, mimice či jiných neverbálních projevech si můžeme nechat jen zdát. Od toho přeci vznikli smajlíci, tzv. emoji.

Jsou emotikony efektivním způsobem komunikace?

To záleží. Smajlíci mohou být užiteční, protože umí naznačovat tón, kterým danou informaci chcete předat. Mohou přenášet i vaše pocity. Díky tomu, můžete komunikovat stručněji a způsobem, který upoutá pozornost. Ti malí žlutí kámoši o velikosti 8×8 px jsou totiž extra výrazní v textu.

Každá mince má dvě strany. Negativní strana smajlíků

Smajlíci jsou považovány za velmi neformální styl komunikace. A zrovna na webu chcete působit jako profesionál v oboru. Jak člověk, který tomu rozumí a jste tu pro své klienty. Pokud tedy nemáte značku, která je celá uvolněná a vaše cílová skupina (například teenageři) takto hovoří standardně, je to perfektní doplněk do celého webu.  

Představte si, že jste na webu fotografa. Celý web je dokonale vyšperkovaný. Všude tmavé pozadí, které vyzdvihává nádherné momenty životních okamžiků. Od narození dítěte, přes oslavy narozenin po svatby. Vaše fotky jsou doslova nasáklé emocemi. A když doskrolujete na první text, uvidíte:

Jak to na vás působí? Já osobně z toho nejprve cítím nadšení pro práci, profesionalitu a nádherné momenty a pak mi ta úroveň spadne pod bod mrazu. Jinak řečeno, obyčejnými 2 smajlíky jste si shodili svou profesionalitu někam mezi bazar a diskusní fórum maminek.

Tím narážím na další nevýhodu, a tou je snížení důvěryhodnosti. Lidé to mohou vnímat různě. Od toho, že si u vás neobjednají, až po fakt, že špatně odhadnou, jací jste. Protože i to, jak komunikujete, utváříte své značce (popř. svému jménu) určité PR. To, jak vás lidé vnímají. A právě smajlíci mohou dodat něco, co by se vám nemuselo líbit.

Třetí a poslední negativum, které já vnímám extra důležité je nejednoznačnost.

Zrovna nedávno jsem narazila na tohoto běžně používaného smajlíka 🤣. Já osobně ho vnímám jako takový záchvat smíchu. Podnět, který vyvolal takovýto smích byl velmi vtipný. Ale u některých lidí, je tento emoji vnímaný jako výsměch, ale v negativním slova smyslu.

Klasického mrkáče znáte? 😉 (Ten dokonce nejde vložit jako smajlík.) Já jej vnímám jako „jo, šibalsky na tebe mrknu.“ Ale jiní ho mohou brát jako aroganci. Někteří dokonce jako flirt.

Tím chci ukázat to, že každý vnímáme své okolí, i smajlíky prostě jinak. A je to tak asi v pořádku. Otázka na vás: „Troufnete si dát smajlíka na web, když nevíte, jak ho vnímá někdo druhý?“

Zajímavost: smajlík není vnímaný jako úsměv

Jak jsem zmínila v úvodu, při osobním setkání používáme své vlastní úsměvy a v počítači nám jej nahrazují smajlíci. Co je ale skutečně zajímavé je studie z roku 2017, která říká, že:

„… rozdíl od skutečných úsměvů, smajlíky nezvyšují vnímání vřelosti. Ve skutečnosti snižují vnímání kompetence.“

Vnímám to tedy tak, že ze sociálních sítí máme nutkání připojit smajlíka, aby druzí pochopili, že jsme vysmátí (nebo, že náš tón je pobavený). Ale bohužel to druzí necítí stejně.

Jsou místa na webu, kam se smajlík hodí?

Mám dobrou zprávu. Prolustrovala jsem web a našla pár míst, kam můžete smajlíka frknout bez obav z … (výše uvedeného). Nicméně i tak se zamyslete nad tím, zda:

  • se hodí do kontextu.
  • je smajlík jednoznačný.
  • jich není v daném místě příliš (pozvěte na kafe Míru).

1. Chat

Máte-li na webu či e-shopu chat, je to ideální místo. (= Většinou je to malá ikona vpravo dole, která ideálně nevyskakuje a nepípá, aby nerušila při nákupu.)  Je to stejné jako sociální sítě. Tady můžete komunikovat neformálně, a protože jsou smajlíky běžnou součástí komunikace, klidně si je sem dejte. Krásným příkladem je Ecomail.

2. Meta texty

Pokud pracujete na SEO, tohle by se vám mohlo hodit. Meta texty jsou dva. Popisek a titulek. Zobrazují se ve vyhledávačích. Odkaz, na který klikáte je titulek, text pod ním je popisek. Sem můžete pár smajlíků dát. Dokážou krásně upoutat pozornost. Navíc se propisují do názvu záložky, takže to má hned 2 efekty.

Má to však jeden problém. Některé se nezobrazí vůbec, jiné se zobrazují jednobarevně a některé jsou v plné kráse. Pokud smajlíky operační systém uživatele nezná, nahradí to úchvatným obdélníčkem. Tak kdybyste náhodou chtěli, na stránce jakpsatweb si můžete najít ty, které fungují. (Nemáte za co.)

3. Bannery

Bannery jsou místo, kde můžete vidět parádní design. I zde můžete smajlíky využít. Ale ne ty klasické. Ve vašem podání. Zkuste jim dát své brandové barvy. Nebo je ztvárněte jinak, aby zapadly do celkové komunikace či akce, kterou nabízíte. Nedokážu si tedy představit, že můj smajlík by byl modrý, jako logo, ale zlatá už by šla. Což?

4. Vlastní řada smajlíků

V případě, že máte hravou značku, ale klasičtí smajlíci jsou i tak trochu mimo, je tu jedno řešení. Vytvoříte si vlastní řadu smajlíků, kterou umístíte na web. Je taková, co reflektuje vaše brandové barvy, sílu tahů v použitých písmech apod.

Shrnutí

Při používání emotikonů na webu buďte opatrní. Já osobně je na webu nevnímám moc dobře. Ani v textu, nahrazujících odrážky nebo dokonce v nadpisech. Používám je na sítích, v newsletteru (dokonce někdy i jen textově :D) a sem tam je uvidíte na mém blogu. Ale v nabídce je nikdy neuvidíte právě proto, že snižují hodnotu mé nabídky, jsou nejednoznačné a netuším, jak to pak bude působit.

Vždycky tedy zvažte, zda budou fungovat u vás, pro vaši cílovou skupinu a které emotikony jsou vhodné pro váš brand. Pokud je použijete fikaně, mohou mít velký účinek, protože připoutají pozornost tím správným směrem. 

Odpověď na otázku: „Skutečně smajlíci patří do profesionální komunikace?“ už máte. Vždy záleží na vás. Minimálně k tomu přihlédněte. Stejně tak můžete mrknout na to, jak si zkontrolovat, že máte na webu chybu.