Negramatické chyby v textech

2. číslo newsletteru Míša píše

Ahojte všem.

Podívali jste se někdy na texty, které nacházíte na stránkách? Já ano. Každý den dávám zpětné vazby nebo tvořím analýzy. A ať se jedná o cokoli, vždy tam najdu spoustu nečekaných chyb. Dnes trochu zapomeneme na gramatiku (čtěte: správnou češtinu), ale zato si rozpitváme vizuál. Sestavila jsem pro vás žebříček nejčastějších chyb v textech. 

1. Psaní velkými písmeny (verzálkami)

Tohle je věc, která mě nejvíce štve. Text napsaný velkými písmeny se špatně čte, blbě to vypadá a pokud jej použijete uprostřed textu, tak čtenář dostane facku, že spadne ze židle. 

Verzálky by se totiž měly používat pouze v případech, kdy nemáte jinou možnost zvýraznění textu (tučné, velikost, barva). Typicky jde o velmi jednoduché e-mailové klienty nebo příspěvek na Fun Page na Facebooku (ve skupinách to kupodivu jde). 

V sobotu jsem vydala nový článek na blog na téma Psaní velkými písmeny. Takže pokud se v tom chcete více pitvat, směle do toho. V opačném případě to prosím nepoužívejte na svých prodejních stránkách, nadpisech či v popiscích produktů.

Psaní velkými písmeny

Když se podíváte na ukázku, slova napsaná velkými písmeny vypadají, že tam vůbec nepatří. Brání vám to v pohodlném čtení.

2. Špatně napsané odrážky

Mám dojem, že snad nikdo se nepozastavuje nad tím, že i odrážky mají svůj styl psaní. Tak pro jistotu připomínám, že je potřeba na to myslet. Protože těch psacích stylů je opravdu hodně, je fajn při každé tvorbě textu zkontrolovat, že to máte dobře. 

 

Tady je odkaz na můj článek: Jak psát odrážky.

3. Jasná a přehledná struktura

Každý text, který vypustíte na web by měl být alespoň trochu strukturovaný. Dlouhé odstavce textu bez jakéhokoli nadpisu či obrázku vám opravdu nikdo číst nebude. Fakt. A já vám dám pár tipů, které můžete využít hned.

  • Každý odstavec zkraťte či rozdělte na max. 5 řádků, což je cca 50 slov.

  • Délku řádku upravte na 50 až 80 znaků. Čím delší řádek, tím hůře čtenář hledá začátek nového řádku.

  • Používejte nadpisy a podnadpisy, ve kterých shrnete to, co obsahuje další odstavec. Usnadníte tím skenování.

  • Nezapomeňte nastavit vhodný kontrast písma a jeho pozadí. Ať se to dobře čte.

  • Využívejte momenty pauzy: odrážky, obrázky, infografiky apod. 

  • Zvýrazněte důležité fráze nebo slova. Pozor, přílišné zvýrazňování má opačný efekt!

Jak psát článek Kapitola 1

Strukturou se zabývám i ve svém e-booku: Jak psát článek

Stejně jako v patičce musíte dát najevo, co je klikací a co je pouze text, zaměřte se i na viditelnost odkazů v odstavcích.

4. Neviditelné prolinkování v textu

To máte tak. Někdo v textech na prolinkování úplně zapomíná (což se dá velmi snadno napravit). Jiný zase prolinkovává moc a ti zkušenější to mají tak akorát. Protože každé prolinkování je svým způsobem zvýraznění části textu, i u něj platí všeho s mírou. 

 

Největším problémem ale je, že barva prolinkování buď splývá s textem, nebo splývá s pozadím. Takže lidé buď link vůbec nepřečtou, nebo jej v textu nenajdou. Tak si to nezapomeňte zkontrolovat a napravte to tak, aby při prvním pohledu bylo jasné, na co může čtenář kliknout a kam se dostane.

5. Málo nebo moc textu

Poslední nejčastější chyba je snad ta nejhorší. Vždy dejte do textu jen to nejnutnější a sdělte opravdu všechno. Výsledkem by měl být text o takové délce, jaká se k danému tématu hodí. 

 

Krásným příkladem jsou články nebo popisky pro rostliny. Schválně si nějakou najděte. Prodejci neuvádějí její šířku, ale upozorňují na to, že je potřeba rostliny vybírat s ohledem na její rozměry. „Děkujeme…“

remysl

Mnoho textu na homepage? Dá se s tím pracovat. Původní úvodní stránka byla přehlídkou nicneříkajícího textu.

Objeveno k tématu píšeme texty

Video na mém YouTube kanálu

Jak psát popisky produktů a o čem přemýšlet.

Workshop: Píšeme popisky produktu

2 hodiny na co nezapomenout při psaní a co si uvědomit.

E-book: Jak psát článek na blog

Naučte se psát články jako copywriter. 

To je pro dnešek vše. Doufám, že i 2. vydání newsletteru Míša píše vám zase otevřelo obzory. Chci poděkovat těm, kteří mi po minulém čísle psali děkovné a pochvalné e-maily. Červenala jsem se až na …. Vaše reakce mě utvrdily v tom, že má cenu to dělat.

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. 

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete taky?

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting