Třídění produktů: zachovejte duševní zdraví vašich zákazníků

Krásný dobrý den,

dlouho jsem se neozvala. Já vím. Poslední měsíc a půl jsem třídila produkty a nebylo jich málo. Rovných 3.000. A protože se z toho potřebuju vypsat, dnes vás s tím seznámím.

Co to je třídění produktů?

Je to technika, při které produkty rozřadíte do skupinek a ty následně pojmenujete obecnějším názvem.

Proč třídění produktů dělat?

Třídění produktů je důležité především pro správnou a intuitivní strukturu e-shopu. Pokud si produkty jen tak nafrkáte do určitých kategorií, může se stát hned několik negativních situací:

  • Zákazník nenajde produkt v kategorii, kde jej očekává.
  • Pro příliš obecné pojmenování kategorií, musí zákazník až přespříliš klikat.
  • Ať se zákazník snaží, jak chce, nabídka mu přijde zmatečná.
  • Překombinovanost nabídky opět vyvolá zmatek v hlavě zákazníka.

Výsledek těchto situací může být jednoduše to, že zákazník odejde. Respektive ztratí veškeré své duševní zdraví = zblázní se z toho 😀 :D.

Kdy třídění produktů dělat?

Tím nejlepším výchozím stavem je už při rozhodnutí, že jdete dělat e-shop. Než se začnete zabývat vzhledem, fotkami a texty, měli byste mít kategorie a produkty rozdělené.

V praxi se ale velmi často setkávám s tím, že už máte e-shopy hotové a třídění děláte až na popud zákazníků. Nebo vám to řeknu já :D. I to se dá, ale mnohdy není náprava levná hlavně kvůli SEO. Ale dá se.

Můžete dělat třídění produktů sami?

Ano, ale…

Znáte to. Můžete si produkty vzít a roztřídit je do kategorií, které nazvete. Ale nenazývejme to jako třídění produktů. Proč? Pojďme si dát příklad.

Zakládáte e-shop s keramikou. Mimo jiné nabízíte i hrnečky. Podíváte se na hrneček a nazvete ho „hrnek 250 ml“. Spustíte e-shop a zjistíte, že tento hrnek téměř nikdo nekupuje. Ptáte se proč. Po hodinách hledání, nebo jedné mé konzultaci, zjistíte následující:

  • Hrnek vaši zákazníci hledají jako šálek.
  • Hrnek máte v kategorii originálně nazvané „střepy“, kam nikdo nechodí.

V momentě, kdy zapojíte do třídění samotné zákazníky, se těmto situacím můžete parádně vyhnout.

Jak se třídění produktů provádí?

Záleží, zda potřebujete jen roztřídit produkty do stávajících kategorií, nebo chcete kompletní přehled o produktech a kategoriích. Princip je ale stejný. Sežeňte si 3 až 5 potenciálních zákazníků, kteří produkty roztřídí. Existují i on-line prográmky, jež vám s tím pomohou. Ale já jedu hezky ručně. Rozstříhám miliardu papírků s názvy a obrázky, a nechám testery pracovat. Extrémně důležité je nenapovídat. Ani nenaznačovat. Nechat každého, ať si řekne svoje.

Třídění produktů v praxi

Jak dlouho trvá třídění produktů?

Kromě toho, že někteří testeři nedorazí vůbec, jiní dorazí, ale mají na vás méně času, je každé testování na různě dlouhou dobu. Samozřejmě se to také odvíjí od toho, kolik potřebujete roztřídit produktů. Dám vám příklad z praxe:

  • V červnu jsem dělala třídění 400 produktů a za 1,5 hodiny jsem neměla co dělat.
  • V září jsem prováděla třídění 250 produktů a jedno sezení mi trvalo 4,5 hodiny.

Nepoměr, co? Do hry totiž vstupují další parametry. Můžete totiž chtít přihodit i příslušné filtry. Třeba: zda je dárek určený pro maminku, babičku, či děti. To nutí testera zamyslet se a tím i trávit více času u jedné položky.

K čemu jsou vlastně kategorie?

Můj poslední klient měl 3.000 produktů. Když potřeboval některé produkty přidat, tak to přehodil na brigádníky. Sice to bylo levně a rychle, ale nikdo z nich se nezamyslel nad tím, kam všude může daný produkt dát. Jindy zase založili úplně novou kategorii. Za pár let z toho vznikl velký guláš. Dokonce jsme měli i kategorii, kde nikdo nevěděl, co tam vlastně bylo. Jmenovala se „škodanekoupit“ a její nadřazená kategorie byly automobily. Ne, škodovku jste tam nenašli ani jednu :D.

Víte, k čemu jsou vlastně kategorie? Aby si zákazníci zjednodušili nabídku produktů. Aby jich místo 3.000 měli jen 300. A aby místo mišmaše vybírali jen z hrnků. Když na tuto základní poučku zapomenete, zákazníka těžko udržíte.

Vyhodnocení

No, a pak musíte všechno vyhodnotit a sjednotit tak, abyste vytvořili prostředí, které je přehledné a intuitivní. Do toho vám budou házet vidle samotní testeři, kdy jeden produkt hodí do více kategorií, nebo všech 5 testerů dá produkt do odlišné kategorie. Nakonec přijde odborník na SEO a řekne, že kategorie se má jmenovat úplně jinak. U každého testování vyvstane něco nového. Něco, s čím jsem se ještě nesetkala. A to je právě to, co mě na tom baví.

Pokud se s tím nechcete prdět sami, protože je to fakt hodně práce a chcete zůstat v pohodě, napište mi. 

A to je pro dnešek vše. Díky za vaše ohlasy, jak je newsletter nápomocný. Dokonce i za vaše doplňující dotazy. Jsou nejen inspirující. Z některých vznikají nádherné spolupráce. Díky moc

Chcete mít další newsletter dříve než se objeví na webu? Zapište se ještě dnes

copywriting