Psaní velkými písmeny na webu
Velmi často narážím na webech na verzálky. Tedy to, že nějakou část textu napíšete velkými písmeny. Bohužel to ale není správně. Pojďme si to trošku rozpitvat.
Proč nepsat velkými písmeny?
1. Text se špatně čte
Vtip je v tom, že když něco napíšete velkými písmeny, tak lidem začnou splývat jednotlivá písmenka. Dokonce mezery mezi slovy vypadají menší a lidé s brýlemi by mohli mít problém se snadnou čitelností.
Snad největším prohřeškem je případ, kdy verzálkami napíšete kompletně celý odstavec. Z toho opravdu bolí oči, lidé se ztrácejí se v textu a velmi obtížně hledají začátek dalšího řádku. Ve výsledku způsobíte to, že se lidem nechce odstavec číst, nebo se po první větě budou rozhodovat, zda vůbec pokračovat ve čtení.
A protože chceme, aby lidé četli to, co máme na webu, je fajn se velkým písmenům vyhýbat.
2. Čtenář se zarazí
Velmi často narážím i na texty, kdy uprostřed odstavce napíšete něco verzálkami. Typicky se to objevuje na prodejních stránkách, kdy v textu používáte název napsaný velkými písmeny. Ať jsem to převracela z různých stran, nikdy jsem nepřišla na to, proč to děláte. Nepamatuji si, že by se to učilo ve škole, ani jsem na podobná doporučení nenarazila při čtení odborných knih či v kurzech.
Takže, pokud máte pádný argument, proč to děláte, napište mi. Ráda si to vyslechnu.
Co se stane, když tuhle úpravu uděláte? Čtenář si v klidu a v pohodě čte. Konzumuje obsah, mluví si svým tichým hláskem v hlavě a hledá odpovědi či životní situace, na které textem upozorňujete. A pak se jeho zrak zastaví. Dostane facku, že pomalu spadne ze židle. V pohodlném čtení je překážka v podobě velkého textu. Vysoká hora, kterou čtenář musí překonat, aby mohl opět v klidu číst. A já se řadím mezi ně.
3. Je to úplně zbytečné
Na webu máte nepřeberné množství způsobů, jak zvýraznit text. Ať už zvolíte barvu, velikost, tučnění, či jejich kombinaci, získáváte úžasný nástroj pro to, jak text dostat do popření. Navíc zajistíte, že si nadpis či odstavec lidé se zájmem přečtou a nevytvoříte jim překážku.
Mnohdy se objeví i extrém v podobě velkého textu, barevného, a ještě napsaného verzálkami. Mohou nastat 2 různé scénáře. Čím více zvýrazníte text, tím méně na nás působí. Proto je klidně možné, že danou část lidé úplně přehlédnou. Druhý efekt to může mít opačný. A to ten, že jej sice vidí, ale nepřečtou jej, protože je velká písmena odradí od čtení.
Klidně mrkněte na příklad vedle. Stačí si pohrát s velikostí a tučností a světe div se, přesně vím, ve kterém pořadí nadpisy přečtete.
Kdy používat verzálky?
Abych vám to úplně nezprotivila, podívala jsem se na situace, kdy verzálky používat můžete. V případě, že používáte editor, kde nejdou použít jiné prvky zvýraznění, pak je pro upoutání pozornosti můžete použít. Typicky se jedná například o:
- příspěvek na Facebook Fan Page,
- jednoduché e–mailové klienty.
Dříve se tak zvýrazňovala krátká upozornění na deskách nebo dokumentech. Nemyslí se tím nadpis, ale třeba „TAJNÉ“ nebo „DŮVĚRNÉ“. A jak již tušíte, je to právě z důvodu zvýraznění. Pořád se však jedná pouze o jedno slovo.
A to je vše. Věřím, že nyní budou vaše weby a e–shopy bez verzálek a já nebudu pravidelně padat ze židle :D. Mimochodem jednou z nejčastějších chyb jsou také odrážky. Víte, jak psát odrážky správně?