Jak napsat článek

aneb jak psát blog

1. číslo newsletteru Míša píše

Ahojte všem.

Nedávno jsem si dělala průzkum toho, co vás nejvíce trápí. Jednou z nejčastějších odpovědí bylo právě to, že vám nejde psát blog. Ať už na to nemůžete najít čas, nemáte téma, nebo sedíte před bílou obrazovkou a nevíte, jak začít.

Pojďme si to rozebrat:

Nemůžete na psaní najít čas

Ač nerada, tak i mě to psaní blogu jde tak trochu bokem od podnikání. Vždy se najde něco, co je přednější. Ale jsou 2 věci, které by vám mohly pomoct:

1. blogové články jdou opět do módy

Nemám to úplně potvrzené, ale spoustu lidí připouští, že si rádi přečtou dobrý článek. Pod pojmem dobrý si představte to, že je nabušený informacemi. Zkrátka není to tlachání o ničem. 

2. je to jako reklama

Pokud správně nastavíte klíčová slova a občas vyfrknete článek, který se zobrazuje i ve vyhledávačích, můžete si snadno přivést tzv. organickou návštěvnost. To znamená, že nemusíte tolik investovat do reklamy. V konečném výsledku byste se pak mohli dostat na 50 % výdajů do reklamy. A to se vyplatí, což?

copywriter

Nemáte téma

Fíha. Taky s tím bojuju. Nejlepší je mít nějaký blok, kam si budete zapisovat témata, když vás napadnou. Když si uděláte analýzu klíčových slov, můžete si tam vypsat otázky, jež lidé zadávají do vyhledávače.

Další možností je popsat nový produkt. Ale ne jen tak popisně. Nechte jej otestovat zákazníkem nebo někým jiným (i já dělám recenze na produkty a strašně mě to baví). Přidejte fotky z telefonu, aby to nevypadalo jako reklama a šup, téma je na světě :D. 

Nemusíte se omezovat jen tím, co máte za produkty (či služby). Zkuste to vzít ze širšího úhlu. Představte si, že máte vychytávky pro děti na cestování. O čem byste psali? Co třeba o tom, jak zabavit děti v autě, jak děti mohou svačit v autě, aniž byste museli navštívit čistírnu? To už by šlo ne?

Další tipy na témata:

  • přečetli jste knížku z vašeho oboru?
  • natočili zajímavé video?
  • vyrábíte produkt?

Napište o tom.

Z těchto témat si pak sestavte publikační plán a vhodně rozdělte třeba do celého roku. Problém „nemám téma“ vyřešen.

Nevíte, jak začít

To se mi naštěstí nestává. A víte proč? Sestavuji si jednoduchou osnovu a připravuji podklady. Díky tomu se mi v hlavě začne článek skládat jako puzzle. Stejně tak to můžete udělat i vy. Pokud máte téma, připravte si, co v něm chcete světu říct. Sepište si to klidně do odrážek na papír. Snažte se přitom myslet na to, abyste udrželi hlavní myšlenku článku a nezačali psát o něčem jiném. 

Následně si jednotlivé body rozdělte a sestavte k nim podrobnější obsah, který pak jen poskládáte do vět.

Až budete psát začátek článku, stačí se například zeptat čtenářů na samotný obsah. Třeba: 

„Nevíte, jak psát blog? Potřebujete si ujasnit témata?  Pojďte si přečíst, jak na to.“

Tramtadadá a úvod je na světě. Garantuji vám, že se pak rozepíšete, ani nebudete vědět jak.

analýza webu

Objeveno k tématu jak psát blog

Video na mém YouTube kanálu

Tipy pro psaní blogových článků a odpovědi na vaše dotazy.

E-book: Jak psát článek na blog

Naučte se psát články jako copywriter. 

Workshop: Jak psát články

aneb zaměříme se na SEO (vyhledatelnost). 

Co mi ulehčuje práci při psaní blogu?

Tohle se vám bude extra líbit. Jmenuje se to Opravidlo a je pro všechny, kteří chtějí mít texty správně. Teda, na korektora to nemá, ale  základní chyby to opraví. Čárky, překlepy, chybné větné konstrukce, velká písmena, typografie a další.

Nemusíte nic stahovat. Postup je opravdu jednoduchý:

1. Jdete na stránku www.opravidlo.cz

2. Do hlavního pole nakopírujete text a stisknete tlačítko „spustit korektor“

3. Chvilku počkáte a je hotovo.

4. Text můžete snadno opravit přímo v Opravidle. V pravé části vám korektor nabídne opravy. Vyberete si správnou variantu a kliknete na ní. Text se sám opraví.

5. Následně stačí výsledný text nakopírovat tam, kam potřebujete.

žárovka

To je pro dnešek vše. Myslím si, že všichni, kdo chtějí psát blog mají dostatečnou dávku inspirace a know how. Příště se můžete těšit na … (to je tajemství).

Pokud máte nějakou připomínku, dotaz či návrh na téma dalšího newsletteru, stačí odpovědět na tento e-mail.

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete taky?

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting