Překategorizace e-shopu může vést k jeho opuštění

Dnes jdeme nakupovat do e-shopu, který se vám asi líbit nebude. Ale má za cíl odhalit, proč je přílišné množství kategorií špatným krokem. Pojďme si vybrat třeba boty. E-shop může zúžit jejich výběr pomocí dvou způsobů: filtrací a kategoriemi. Právě spousta kategorií má 2 nečekané efekty:

  1.  Není příliš pohodlné porovnávat produkty ze 2 různých kategorií.

  2.  Zákazník předpokládá, že nenabízíte jiné tričko, protože jej v dané kategorii nenajde.

Pojďme si to vysvětlit právě na teniskách. Jdete do kategorie obuv a s úsměvem kliknete na tenisky. Jaká paráda. Nemáte představu o jejich vzhledu a rádi byste si nějaké pořídili. E-shop vám ale nabízí podkategorie podle značky. Nike, Puma atp. Už ale nepočítá s tím, že byste si chtěli vybrat podle barvy. Takže jdete do kategorie Nike a ve filtraci nastavíte barvu a velikost. To stejné musíte ale udělat v další kategorii Puma. No, a nechtějte vědět, jak se budete cítit v momentě, kdy si nevyberete a svítí na vás položka „Adidas“. (Pro nechápavé, vše budete zadávat po třetí.)

 

Aby toho nebylo málo, na mobilu je to ještě horší, protože nemůžete dvoje boty prohlížet zároveň. Prostě to nejde. A co v případě, kdy porovnáváte ledničku, televizi nebo pračku? Musíte si zapamatovat parametry a překlikávat jako tydýt. To vás samozřejmě brzy přestane bavit.

Tohle je krásná ukázka z e-shopu e-obuv.cz. Najdete tu kategorie tenisek, které jsou různorodé. Co když chci boty do terénu a  zároveň pro začátečníky? Na kterou kategorii mám kliknout? … Mimochodem, chtěla jsem vám to dát bez toho výrazného pop-up okna vlevo dole. Ale nešlo nijak zavřít, tak ho máte i s ním. A pro vás další tip :D, nebo minimálně připomínka předchozího newsletteru.

Tady vidíte e-shop cafeeternity.cz. Při rozbalení menu „pražená káva“ se v druhém sloupci „Espresso směsi“ objeví další kategorie. Co když chci jen espresso s robustou?  Mimochodem každá kategorie má jen 2 produkty.

Jak se vyhnout překategorizaci?

Používejte filtraci

Je velmi mnoho e-shopů, které si kategorie pletou od filtrů. Teniska vždy bude teniska. I přes to, že je černá, bílá, na běhání či má velikost 42. Pořád to bude teniska. 

Pokud tohle vyladíte, může si váš zákazník zobrazit všechny tenisky a nebude muset procházet milion kategorií a pamatovat si parametry. Šetříte svým zákazníkům čas a nabízíte jim varianty, které by jinak nevzali v úvahu.

Feedo.cz má skvěle rozdělenou kategorii příkrmů. Netlačí nám zbytečně roky, kdy můžeme příkrm dítěti dát. Je to součástí filtrů. Dá nám ale jednotlivé druhy na výběr. Až tedy na ty svačinky… 😀

Ale kategorie jsou vidět víc jak filtry. Co s tím?

Žádný problém. To, že máte správně nastavenou filtraci neznamená, že z nich nemůžete udělat kategorii. Můžete vypíchnout oblíbené filtry „Tenisky v akci“ a jejich odkaz hodit do hlavního menu jako kategorii. Zákazník tak neotevře novou kategorii, ale pouze stránku s vyplněným filtrem. Dejte si jen prosím pozor na to, aby bylo jasné na první pohled, který filtr je aktivní a jak ho jedním klikem vypnout. A mé doporučení: „všeho s mírou“.

Kdy je to filtr a kdy kategorie?

Každý e-shop je jiný, a proto u některých je daný parametr kategorií, u jiných zase parametrem. Většinou záleží na tom, kolik produktů byste měli v dané kategorii. Pokud máte 10 až 30 položek, jedná se o příliš úzkou kategorii. Je to vhodný kandidát na filtr (s přihlédnutím k velikosti e-shopu a odvětví). Navíc, ne vždy dává smysl filtrovat kategorii s pár položkami.

75 % e-shopů špatně rozlišuje mezi filtry a kategoriemi

Podle článku Baymard Institute, ze kterého čerpám, jsou nejčastější případy nesprávné implementace do kategorií:

  • značky (např. „boty Nike“ a „boty Puma“)

  • styly (např. džíny „Skinny Fit“ a „Slim Fit“)

  • podtypy produktů (např. „Rohové stoly“ a „stoly ve tvaru L“)

Chápu, že je snazší vytvořit kategorii než filtr. Ale ne vždy je snazší cesta tou nejlepší. 

Jednou z nejoblíbenějších kategorií, která je současně filtrem jsou výprodeje a slevy. Marimex například využívá výhodných sad, což je skvělá motivace pro koupi.

Ale kategorie jsou vidět víc jak filtry. Co s tím?

Žádný problém. To, že máte správně nastavenou filtraci neznamená, že z nich nemůžete udělat kategorii. Můžete vypíchnout oblíbené filtry „Tenisky v akci“ a jejich odkaz hodit do hlavního menu jako kategorii. Zákazník tak neotevře novou kategorii, ale pouze stránku s vyplněným filtrem. Dejte si jen prosím pozor na to, aby bylo jasné na první pohled, který filtr je aktivní a jak ho jedním klikem vypnout. A mé doporučení: „všeho s mírou“.

Kdy je to filtr a kdy kategorie?

Každý e-shop je jiný, a proto u některých je daný parametr kategorií, u jiných zase parametrem. Většinou záleží na tom, kolik produktů byste měli v dané kategorii. Pokud máte 10 až 30 položek, jedná se o příliš úzkou kategorii. Je to vhodný kandidát na filtr (s přihlédnutím k velikosti e-shopu a odvětví). Navíc, ne vždy dává smysl filtrovat kategorii s pár položkami.

75 % e-shopů špatně rozlišuje mezi filtry a kategoriemi

Podle článku Baymard Institute, ze kterého čerpám, jsou nejčastější případy nesprávné implementace do kategorií:

  • značky (např. „boty Nike“ a „boty Puma“)

  • styly (např. džíny „Skinny Fit“ a „Slim Fit“)

  • podtypy produktů (např. „Rohové stoly“ a „stoly ve tvaru L“)

Chápu, že je snazší vytvořit kategorii než filtr. Ale ne vždy je snazší cesta tou nejlepší. 

To je pro dnešek vše. Předpokládám, že máte hlavu jak pátrací balón a přemýšlíte, jestli to máte dobře nebo ne. Jestli filtraci nebo kategorii. Hlavně klid. A pokud přesto nevíte, konzutace to jistí.

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. Stačí odpovědět na tento e-mail.

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete mít další newsletter dříve než se objeví na webu? Přidejte se

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting