Krutá pravda o pop-up oknech

Využíváte pop-up okna? Ať už máte web, nebo e-shop, zbystřete. Právě se chystáte dozvědět se opravdu krutou pravdu o pop-up oknech.

Otravní obchodníci

To si takhle vyrazíte na nákupy do obchodního domu. Vlezete do několika speciálek s hrnci, obleky a botami. A protože v každém z nich není ani noha, prodavačka se vás s tázavým pohledem zeptá: „Mohu vám s něčím pomoci?“ Vám ihned proběhne hlavou hned několik věcí:

  1. Doprčic! Teď jsem přišel. Jak mám vědět, co tu máte?
  2. Kdybych chtěl pomoct, tak se rovnou zeptám, ne?
  3. Zmizni. Jdu se jen podívat.
popupokno2

Cookies je první otravné pop-up okno, kterému se bohužel nevyhneme. 

popupokno5

Chatovací okno, které je druhou otravnou věcí, která na vás vyskočí. Věřte, že stačí jen ikona chatu. Zákazník si jej v případě potřeby najde sám.

A s pop-upy je to némlich to samé. Ať už přijdete na web či e-shop, jste celí netrpěliví, co vás tam čeká. Přišli jste něco okouknout, podívat se na produkt či zjistit, jak vám může dotyčný pomoci. A pak to přijde. Otravná prodavačka v podobě pop-upu. Většinou nabízíte:

  • slevu na první nákup. = Zamyslete se: Jak mám u vás něco nakoupit, když nevím, co nabízíte? Ani jsem nestihla váš e-shop projít. A to mě ještě urazíte textem tlačítka „Vážně nechci slevu“. Cítím se jak blbec.

  • přihlášení do newsletteru. =  Zamyslete se: Můj e-mail je citlivý osobní údaj (vážně to tak lidé berou) a nedám vám ho jen tak, po ani ne vteřině na vašem webu. Navíc nevím, jak se mi vaše články budou číst. Zda v nich objevím to, co hledám.

K tomu, že se cítím jako blbec, se ještě přidá:

  1. cookies lišta

  2. souhlas se zasíláním neodolatelných novinek

  3. chat, kde nikdy nikdo není

  4. čupr aplikace ke stažení.

Ve výsledku tak v první sekundě neděláte nic jiného, než zavíráte 5 oken. A nic nečtete!

popupokno1

Druhá varianta chatu. Tento však nevyskočí hned. 

Lidé vnímají weby jako lidi

Je velmi zajímavý fakt, že lidé vnímají vaši prezentaci jako jiného člověka. Když se vrátíme do obchodu, vypadalo by to tak, že byste udělali první krok a prodavačka se vás naráz zeptá:

  • Mohu vám dát letáček?

  • Nechcete si přečíst nějaké články? Stačí mi tu zanechat e-mail.

  • Máte dotaz? Stačí říct.

  • Jo a máme aplikaci do telefonu. Nechcete si ji stáhnout?

  • A jen dnes probíhají 10% slevy. Chcete se podívat, co v nich je?

Když na vás někdo vysolí tolik otázek najednou, tak nestihnete ani reagovat, natož zpracovat, co vám vlastně řekla. Schválně se nyní podívejte na svůj web. Kolik otázek máte?

Pokud přijdete do e-shopu, který neznáte a vyskočí na vás toto pop-up okno. Co si řeknete? Bude vás to zajímat? Je to informace, která si zaslouží tak velký prostor, že není vidět nic, kromě této zprávy?

Pop-up okna jsou nutné zlo

Tím samozřejmě nechci říct, že pop-upy jsou špatné a nemáte je používat. Využívejte je, ale velmi dobře zvažte, kde a jak je použijete. Lidé je totiž vnímají jako:

  • agresivní,

  • otravné,

  • nátlakové.

Firma Sumo.com analyzovala 1,7 miliard pop-upů. Klobouček, před takovým číslem. A zjistili, že 3 % lidí klikne na danou zprávu a 10 nejlepších pop-upů má konverzi 9,28 %. Je to málo? Nebo moc. To už nechám na vás.

Každopádně vždy zvažte, zda to unese vaše značka. Pop-upy se totiž hodí k webům, které mají velkou návštěvnost nebo jo super fungující newsletter. Prezentace s nízkou návštěvností by měly sáhnout po jemnější cestě, protože pop-upy mají negativní vliv na vnímání vaší značky.

popupokno4

Levý dolní roh obrazovky zůstal volný, tak sem také dáme jedno pop-up okno. Najdete tam většinou vyskakující slevy,  a prosby o registraci. Ale je to skutečně potřeba? Přemýšlejte o každém otravném obchodníkovi. Opravdu ho potřebujete?

Jak využít potenciál pop-upů?

Existují 4 základní kroky, které byste měli dodržet

1. Relevantní místo

To je místo, které se k dané informaci vztahuje. Chcete, aby se lidé přihlásili do newsletteru? Pop-up okno frkněte až do blogu. Tím, že jej zasadíte do kontextu, bude méně bít do očí, i když je to stále nevyžádaná nabídka.

2. Ideální čas

Lidé na stránku chodí s nějakým záměrem. Když na něj v první vteřině vyhrknete nabídku, pravděpodobně vás pošle do háje (čtěte: bude hledat křížek na zavření). Jděte na to fikaně. Pěkně si počkejte, až se porozhlédne. U blogových článků ho dejte třeba pod polovinu textu. Uživatel už bude mít představu o tom, jestli se mu článek líbí a zda chce pokračovat dál

3. Buďte konkrétní

Neinformujte mě, že máte slevy. Jeden copywriter mi kdysi řekl: „To, na co mohou lidé odpovědět ´No a?´ nikdy v textech nepiš. Takže vždy, když napíšete nějakou větičku či navrhnete akci, zeptejte se, zda může zákazník říct to své: no a. Jděte zákazníkovi naproti. Sdělte mu nabídku a frkněte důvody. Zkuste si porovnat:

a) „Sleva 10 % na celý nákup. Registrace zde.“

b) „Přihlaste se a získejte 10 % slevu na celý nákup.“

4. Nedělejte z lidí blbce

Vyvarujte se prosím takových trapností, jako je „nechci slevu“ / „budu kupovat raději dráž“ apod. Při zavírání tohoto okna se lidé fakt cítí blbě. Vyvoláváte v nich hodně nepříjemný pocit. Pokud to tedy není cílem vaší značky…

Prázdninová zpětná vazba webů a e-shopů

Jak jste možná už postřehli, vyhlásila jsem opět na červen a celé prázdniny zpětné vazby pro weby a e-shopy. Je to první krok k tomu, aby vaše prezentace získala tu správnou šťávu.

Ale jen pro prázdniny. Pak už zase rok nebude k dispozici.

V případě, že byste rádi jiný formát, klidně mi napište a domluvíme se.

To je pro dnešek vše. Už jistě víte, jak pracovat s pop-upy. Prostě je promyslete a upravte tak, aby to nebylo tolik do očí bijící. 

Pořádáte akci, vyšel vám článek, který by mohl být pro ostatní zajímavý? Narazili jste na bizár či zajímavost z oblasti UX, copy či webdesignu? Nebo byste raději probrali konkrétní téma v dalším newsletteru? Dejte mi vědět. Stačí odpovědět na tento e-mail.

Mějte se krásně a ať vám to píše

Míša Hakenová

Chcete mít další newsletter dříve než se objeví na webu? Přidejte se

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting