Krok za krokem k perfektnímu popisku produktu

Jak psát popisek produktu

Jak se píše popisek produktu v e-shopu? A musím ho vlastně psát? Nestačí ho zkopírovat odjinud? To jsou otázky, na které dostanete odpověď. A mnohem víc.

V mé skupině na facebooku jsem nakousla téma: popisky produktů. Zjistila jsem, že valná většina členů si píše produktové popisky sama. A vlastně proč ne. Ne každý chce / má na profesionální služby. Netušila jsem ale, že je to takový problém. Je tolik návodů a článků mých kolegů, že by to snad napsal každý. No, opak je pravdou a já se zmýlila. Tak jsem pro vás sepsala návod, abyste alespoň základní popisek zvládli.

K psaní produktového popisku si musíte připravit pořádné podklady. Bez nich to nepůjde. Strohým popisem opravdu neoslníte. Navíc zákazník má k dispozici fotografie, které popis zvládnou daleko lépe, než text.

1. Krok: Příprava podkladů

Cílová skupina

Základním podkladem je cílová skupina. Ještě lépe persona. Proč? Protože neprodáváte produkt každému. Oční stíny si nekoupí muž ve věku 45 let. Pleny většinou kupují ženy. „A vo tom to je.“ Ptejte se na to, kdo je váš zákazník. Ať už projedete již provedené objednávky, nebo jim prostě napište. Na co se ptát a co vám pomůže?

popisek produktu
  • Základní otázky: pohlaví, věk, kde bydlí (město, dům/byt), výdělek, kolik stojí produkt (čím vyšší procento ze svého výdělku musí dát, tím více musíte přesvědčovat) apod.
  • Jaké problémy řeší zákazník?

  • Co je pro zákazníka důležité?

  • Jaké jsou typické hlášky vzhledem k produktu?

  • Jaké problémy nebo potřebu produkt řeší?

  • Vyvolává produkt nějaké pocity nebo očekávání?

  • Co zažije zákazník, když produkt koupí nebo předá? U dárků se zaměřujte nejen na toho, kdo kupuje, ale toho, kdo dárek přijímá. Berte to pěkně dopodrobna. Více bodů = přesnější zacílení.

  • Jak mu pomůže náš produkt?

Základní poučkou je: mít to na papíře. Pomůže vám zohlednit to při textování popisků. Navíc se k tomu můžete později vrátit. Ale pozor: papír snese všechno.

Výhody produktu

Při stanovení výhod produktu se nezaměřujte jen na produkt a jeho vlastnosti, ale i na pocity, které zažívá. Zodpovězte si následující otázky:

  • Jakou přináší produkt výhodu?
  • Jaké problémy a výzvy řeší?
  • Co produkt přinese zákazníkovi?
  • Bude se zákazník cítit šťastnější?

Pokud to jde, ke každé odpovědi si přiřaďte vlastnost nebo samotný produkt. Jinak řečeno vezměte technický detail a přidejte jeho výhodu. Co to pro zákazníka znamená? Co z toho má?

Např. „I malá rohová skříňka dokáže vykouzlit velké divadlo.“ Zde jsem použila poměr malá skříňka, která přináší velký designový požitek. A to je přesně to, co zákazník potřebuje. Chce rozzářit svůj temný kout něčím decentním, ale zároveň designovým.

Zkuste se vžít do toho, že neprodáváte jen produkt, ale prodáváte pocity a emoce. Např. Neprodáváte květiny – prodáváte pocit radosti, potěšení. Neprodáváte ponožky – prodáváte pocit teplých nohou. Neprodáváte židle – prodáváte příjemné posezení na dlouhé hodiny.

Je to hodně na přemýšlení a vypisování. Ale za vymyšlení stojí. Z těchto vět si pak můžete složit popisek produktu. Pokud má produkt 20 vlastností, pak do popisku stačí takto rozvést 3. Ale ty nejhlavnější a nejdůležitější pro vašeho zákazníka.

Konkrétní důkazy

U této části podkladů budete trochu pátrat. Co může zákazníky přesvědčit o jeho kvalitě? Hledejte konkrétní důkazy, které pomohou zákazníka přesvědčit, že je to ten produkt, který hledají. Co můžete použít?

  • Je produkt zvolen zákazníky jako nejlepší?
  • Je produkt nejprodávanější?
  • Co na produkt říkají zákazníci? (reference)
  • Máte nějaké video, jak produkt funguje?
  • Je produkt na trhu dlouho? (50 nebo dokonce 100 let?)

Klíčová slova - SEO

Pokud chcete, aby zákazníci přicházeli z vyhledávačů, pak se bez klíčových slov neobejdete. Má to i svá pozitiva. Nemusíte tolik peněz vrážet do reklamy. Pokud to chcete pojmout jako celek, doporučuji vypracovat celou.

Co určitě doporučuji: nechte si vypracovat analýzu klíčových slov. Připravte si ale pár desítek tisíc korun. Pokud se vám nechce investovat, pak si můžete udělat analýzu sami. K tomu doporučuji knihu Analýza klíčových slov od Mgr. Michala Binky. Stojí 550 Kč a naučí vás to od A do Z.

Analýza klíčových slov
E-kniha Analýza klíčových slov. Zdroj obrázku tamtéž.

2. Krok: Šablona je základ úspěchu

Každý e-shop má více produktů. Proto si stanovte šablonu, jak budete všechny ty produkty textovat. Díky tomu budou všechny produkty stejně naformátované. Zákazník i vy samotní se budete lépe orientovat. A hlavně budete vědět, co kam psát.

Základní šablona by měla být:

Nadpis: Název produktu

Název by měl být krátký a stručný. Pokud lidé vyhledávají typ nebo modelovou řadu, zařaďte to do nadpisu také. Pokud to bude dávat smysl, můžete přidat klíčové slovo nebo frázi. Vždy ale myslete na to, že píšete pro lidi ne pro vyhledávače. Proto musí nadpis vzbuzovat zájem a také musí být relevantní.

Podtitulek (pouze, pokud je třeba)

Podtitulek rozšiřuje (doplňuje) nadpis o informace, označení, slogan nebo akci

Vlastní popisek

Zde se můžete setkat s jedním dlouhým popiskem, se dvěma popisky, kde na začátku jsou 1 – 2 věty a pod fotografiemi je hlavní textová část, nebo s tzv. pokračovacím popiskem. Ten je specifický v tom, že vedle fotografií je pár řádků textu, na jejichž konci je link „číst více“ nebo něco takového. U všech textů musíte počítat s tím, jak se budou zobrazovat. Nezapomeňte to tedy zohlednit.

Fakta

Tato část popisku obsahuje fakta, vlastnosti, složení apod. Zkrátka holá data.

Šablonu si samozřejmě přizpůsobte vašim potřebám

3. Krok: Sestavení popisku produktu

Máte všechny dílky skládačky. Teď už musíte psát sami. Vezměte si k ruce všechny podklady a šablonu a vrhněte se na to.

Pokud máte napsat popisek k produktu, který má nějaký příběh, rozhodně to udělejte. Mohou to být např. vína, rumy, whiskey apod. Zákazníci příběhy milují.

Jak začít? Podívejte se na produkt: Za jak dlouho zákazník produkt použije / využije?

Dlouhodobé využití

Pokud prodáváte zájezd nebo koncert, který začíná např. až za 6 měsíců, tak navoďte nejprve správnou atmosféru. Co budou lidé cítit? Jak si odpočinou nebo načerpají energii? Pokračujte výhodami produktu, které budou navazovat na pocity a emoce. Až na konec si nechte výhody vlastností a samotné strohé vlastnosti.

Chtělo by to příklad, že?

Pobytové balíčky do Krkonoš v hotelu Jana (smyšlený příklad)

Je léto. Všude horko, vzduch stojí a vy se vaříte ve vlastní šťávě. Vzpomínáte na jaro, které bylo tak parádní. A co si to připomenout třeba v Krkonoších v hotelu Jana? Příjemné sluneční paprsky a maximální teplota 20 °C vás zaručeně ochladí.

Hotel Jana vám vyjde vstříc, ať už rádi aktivně sportujete, nebo si užíváte příjemné masáže. Garantujeme vám, že při odjezdu se budete cítit božsky. Se spoustou sil, opálení jak z Chorvatska a plni zážitků.

Pro svou ideální polohu je hotel Jana vyhledávanou destinací. Probudíte se za východu slunce, jíst budete v příjemné restauraci, která nabízí úchvatný pohled do zalesněné krajiny a přes celý den si můžete užívat různé aktivity, které hotel nabízí. Ať už je to wellness centrum nebo minigolf.

Vyberte si z různých balíčků pobytů pro aktivní nebo odpočinkovou dovolenou.  

A následuje výčet vlastností balíčků.

Krátkodobé využití (tzv. chci ho hned)

Pokud však nabízíte produkt, který zákazník dostane ihned, musíte v něm tu potřebu vyvolat. Musí si říct: „To prostě musím mít. A hned.“ V tom případě je postup opačný:

Okamžité vlastnosti produktu, jeho výhody s odůvodněním a zakončete to, jaké pocity bude zákazník mít, jak se bude cítit a co mu produkt přinese.

Pro představu hodím příklad

Přírodní šampón Biovlas

Biovlas obsahuje pouze přírodní složky. Díky nim budou vaše vlasy krásné, zdravé a navíc nezatížíte životní prostředí. Budete se cítit skvěle. Šampón biovlas doporučujeme zakoupit v balíčku s kondicionérem, který dodá vašim vlasům účinnější péči. Sadu šampónu a kondicionéru máme nyní ve výhodném balíčku.

jak začít popisek produktu

Mám produkt a stále nevím, jak začít.

Nyní si vypůjčím techniku kolegů z obsahové agentury. Abych nepřepisovala to samé, tady máte printscreen. Celý článek si můžete přečíst pod názvem: Pište produktové popisky, které prodávají

Jak dlouhý by měl popisek produktu být?

Všimli jste si, že hotel byl popsán daleko více, jak šampón? Každý copywriter vám řekne něco jiného. Já mám jednoduchou poučku: Čím je produkt dražší, tím delší text by měl být. Naopak: Čím je produkt známější, tím kratší text můžete použít.

Pokud je popisek dlouhý, pak pracujte s prvky, které text rozbijí. Vložte tam podnadpisy, odrážky, grafiku, obrázky i videa. Všechno tohle zadrží pohled zákazníka a ten je víc namotivován číst další text.

Mám se věnovat všem popiskům?

Někdo tvrdí, že nemusíte. Že produkty denní potřeby není třeba popisovat. Já si ale myslím, že pár výhod vždycky najdete. A proč nemít výhodu před konkurencí? Např. toaletní papír. Je to denní potřeba. Ale každá značka má toaletní papír jiný. Počet vrstev, hebkost, délka návinu, délka jednotlivých dílků, vůně apod.

Nestačí popisek jen zkopírovat nebo opsat ten, co mi dodal dodavatel?

Ne, nestačí. Proč? Protože to tak má většina konkurenčních e-shopů. Druhým důvodem je SEO. Jiný popisek zaručí, že se bude více líbit lidem. Ti na vaší stránce zůstanou déle a to znamená, že si toho vyhledávače všimnou a posunou vás zase o pár míst výš. Protože. Co se líbí lidem, líbí se i vyhledávačům.

Tak si to shrňme:

  1. Podklady jsou základ (cílová skupina, výhody produktu, důkazy a klíčová slova)
  2. Stanovte si pořádnou šablonu a přizpůsobte si ji svým potřebám
  3. Popisujte pocity, emoce i fakta.

V případě, že se chcete naučit psát popisky produktu opravdu pořádně, mrkněte na workshop Píšeme popisek produktu.

Doufám, že vám můj článek alespoň trochu pomohl a už nebudete s popisky bojovat. A pokud přece budete, najměte si copywritera :D.

Chcete taky?

Newsletter: Míša píše

UX, copy a webdesign

copywriting