Máte svůj e-shop? A máte ho vyladěn k dokonalosti? Vedete zákazníka tou správnou cestou? Podívejte se na přehled těch nejčastějších chyb e-shopů, které často přehlížíte.

Za těch 10 měsíců roku 2020 jsem prošla desítky e-shopů a narážela na různé chyby. Jedny jsou důležité a přímo odrazují zákazníka, jiné jsou jen drobnost (z vašeho pohledu), která ale může naštvat natolik, že odejde. Které to jsou?

1. Nepodporujete svůj brand, svou značku

První věc, kam se zákazník podívá je vlevo nahoru. Tak nějak podvědomě očekává, že tam najde vaše logo. A ono tam není. Pokud ho tam nenajde, nedělá z toho vědu.

Vy si ale musíte uvědomit pár věcí:

  • Zapamatuje si vás?
  • Ví, jak se jmenujete?
  • Vybaví si, jaké máte logo? 
  • Jaké máte hlavní barvy?

„A vo tom to je.“ Podporujte svůj brand, svou značku. Dejte mu jasně vědět, že tohle je váš svět připravený přesně pro jeho potřeby.

konzultace copywritingu

Pokud se zákazník prokouše dál do webu, může nastat situace, kdy se chce vrátit na homepage. A nyní naráží na problém, který zpočátku nevnímal nijak vážně. Problém No 1. „Jak se ksakru dostanu na hlavní stránku?“

Logo má totiž tu funkci, že když na něj kliknete, dostanete se na homepage. Ano, můžete mi oponovat, že v menu máte odkaz „Domů“. Na druhou stranu: ne každý ho tam má, a proto zákazník nutně neočekává, že by tam mělo toto tlačítko být. 

Navíc. Lidé si rychleji uvědomují obrázky, než text.

Co z toho plyne?

  1. Logo podporuje vaší značku.
  2. Lidé se mohou dostat na homepage.
  3. Díky „obrázku“ vědí, kde tlačítko „Domů“ je a mají ho vždy k dispozici.

2. Zákazník neví, co nabízíte

mentoring copywritingu

Když zákazník přijde na vaši homepage (pozor, ne vždy zákazník přijde přes hlavní stránku), měl by do 5 vteřin (prostě okamžitě) vědět, co nabízíte. 

Myslela jsem si, že tuhle techniku znají všichni. Aaaa. Chyba.

Najděte tedy někoho, kdo vaší stránku nezná a ukažte mu homepage. Hned se ho zeptejte: „Tak co? Víš, co nabízíme?“ Schválně. Vsadím se, že z 50 % z vás stránku upraví ještě, než jí někomu ukáže :D.

Ale jak to ukázat? 

  • Položky hlavního menu. Hned ví, že nabízíte pánve, hrnce a vařečky. Pokud tam budete mít položku e-shop nebo něco podobného, pak ukazujete pouze: „Hele. Tady je můj obchod.“ A to zřejmě nechcete, že?
  • Fotky. Pokud jste přečetli bod 1, pak víte, že obrázky si člověk zapamatuje rychleji, než text. Jo a pokud tam máte slider, tak zvažte jeho změnu na klasický obrázek. Ale o tom zase někdy příště.

3. Zákazník neví, že je v e-shopu

Tak to je základ. Ale ne každému to hned dojde. To, že je v e-shopu, pozná jednoduše. Vpravo nahoře je obrázek košíku. Ano, prosím, košíku. Nehrajte si moc s úpravou vzhledu. Musí být zřetelné (i na mobilu), že se jedná o KOŠÍK.

Jsou takové e-shopy, které do poslední položky menu dávají text: „Košík“. Co myslíte. Pozná to zákazník? 

Ne. Proč?

  • Obrázek je rychleji zapamatovatelný;
  • neočekává, že by položka košíku byla v hlavní navigaci;
  • nepozná to na první pohled.

Nezapomínejte, že zákazníci jsou druh lenochus nakupális. Nenuťte je přemýšlet.

chyby v e-shopu

4. Chybí vám patička

obsahový marketing

Tohle chybí snad 70 % e-shopů. No. Změřené to nemám, ale vsadím se, že by to bylo vysoké číslo. 

Dejte tam patičku. Proč? Protože zákazník v patičce hledá základní, já tomu říkám provozní, informace. Co že tam může hledat?

  • Informace o dodání,
  • kontakty,
  • reklamace,
  • něco o vás,
  • a spoustu dalších věcí.

Vymazlete si patičku. Zjistěte, co zákazníky zajímá, co hledají v patičce a to tam dejte. Vždyť je to tak jednoduché. Jo a kdyby vám tam zbylo místo, které chcete vyplnit, šoupněte tam sociální sítě.

5. Špatné nebo chybějící popisky produktů

Tohle je bod, který se odráží i v mém průzkumu: Co zákazníky odradí od nákupu na vašem e-shopu.

Pokud nemáte žádné popisky, pak se o tom snad ani bavit nemusím. Samotný produkt vám sice může prodat, ale spoustu lidí si rádo přečte, na co to je, co mu to přinese a proč to vlastně má koupit. 

Stejně tak se chová popisek, který je špatný. Proč bych měla koupit pánev o průměru 28 cm? Jak poznám, že je na indukci? Konkurence má sice dražší o 50 Kč, ale má to pěkně popsané. Dokonce jsem se dozvěděla, že má nějaký inovativní povrch, na který mohu s kovovou obracečkou. Závěr? Nakoupím u konkurence. 

Jak z toho ven? Napište super popisky, které prodají. Je spoustu cest, jak na to. Abyste na něco nezapomněli, můžete se podívat na workshop Píšeme popisek produktu.

6. Používáte nevhodné položky v hlavním menu

Na tohle narážím dost často u e-shopů, které si staví malí živnostníci sami. Většinou mají jedno menu svisle a jedno menu vodorovně.

To hlavní; to, co vám vydělává peníze by mělo být ve vodorovném menu. Je větší, hezčí, při najetí myši se změní barva tlačítka (tzv. hoover). A vy tam dáváte: o nás, kontakty, obchodní podmínky, blog apod. Do svislého menu pak naopak umísťujete své hlavní kategorie. 

Uvedu to tedy na pravou míru. Jak by se menu měla používat? 

copywriting

Vodorovné menu

Vodorovné menu se používá daleko častěji, než svislé. Je to takový trend. Jeho použití se snažte upřednostňovat.  Zákazníci totiž začínají být na tento druh menu zvyklí. Tam hledají základní kategorie. Pokud tam budete mít např. obchodní podmínky, tak to vám peníze nevydělá.

Dříve se doporučovalo použít toto menu, když máte do 8 kategorií. Nad 9 byste měli používat menu svislé. Ale trendy jdou dále a tak se někteří postavili proti této poučce. Příkladem může být Rohlik.cz. Ten jich do vodorovného menu nasázel rovnou 14. Tak proč byste toho také nevyužili, že?

Svislé menu

Pokud máte tolik položek, že je vážně do vodorovného menu nenacpete, pak je jasná volba svislé menu. Tam se můžete inspirovat např. u Mall.cz. V podstatě se snaží namířit pohled z vodorovného menu na svislé. A jak to dělají? První položka vodorovného menu vypadá, jakoby byla rozbalená. Voila“ jste ve svislém menu a ani o tom nevíte.

Kombinace svislého a vodorovného menu

Máte spoustu kategorií a spoustu položek? Inspiraci můžete najít u Alza.cz. Všimněte si, že hlavní kategorie mají ve vodorovném menu a podkategorie mají svislé menu. Zákazník se tak okamžitě orientuje. No, ale přiznejme si, když něco hledáte na Alze, pak stejně použijete vyhledávač. 

7. Používáte slovo „vítejte“

analýza webu

Tohle mě vždycky dostane do varu. Pro všechny e-shopaře světa. Nevítejte na svých stránkách. Nikde. Ani na stránce „O mně“, ani v „Kontaktech“, ani nikde jinde. Fakt. 

Proč?

  • Je to zastaralé a už se to nepoužívá.
  • Když si první zákazník přečte slovo „vítejte“, pak se 100% jistotou ví, že bude následovat něco jako: „nabízíme hrnce, pánve a vařečky. Jsme na trhu 5 let. Budete tak hodní a nakoupíte u nás.“ A to nikoho nezajímá.
  • Zákazníci obecně nečtou. Proto každé slovo na e-shopu musí být promyšlené. 

8. Chybí důvody, proč u vás má zákazník nakoupit

Já tomu říkám lišta USP. Pokud dnes některý e-shop tuto lištu nemá, pak jakoby neexistoval. Pokud jí má, tak jí má v 50 % špatně. Proč? Protože e-shopy nepoužívají správné USP. (USP jsou výhody produktu, ale i samotného e-shopu). 

USP lišta by měla být někde nahoře. Ideálně pod prvním zalomením stránky. 

Měla by obsahovat takové informace, které zákazníka zajímají a které vás zároveň odlišují od konkurence. 

rozzlobený zákazník e-shopu

Měla by zohledňovat, ve které fázi nákupního chování se zákazník nachází. Např. použití lišty u jednotlivých produktů je dobrý tah. Ale když tam dáte „bezkonkurenční ceny“, pak to zákazníkovi nic neřekne a nic nedá. 

Musí mít vypovídající hodnotu. Když tam napíšete „odběrná místa“, tak si z toho člověk moc neodnese. Když to upravíte na „18 odběrných míst“, pak má zákazník informaci, která je pro něj hodnotná.  

9. Nevhodně nazvané kategorie

analýza webu

To je obecně dost podstatný problém, který není až tak častý, ale zato je důležitý. Pokud máte kategorii „e-shop“, pak to zrušte. To vám peníze nevydělá. Zaobírejte se tím, jak jednotlivé kategorie produktů nazvete. 

Uvedu na příkladu. Prodáváte kytice řezaných květů. Ve vašem kraji se používá název puget. Správně napsané je to pugét. Protože jste zvyklí používat slovo puget, ale chcete mít gramaticky správné výrazy, automaticky nazvete kategorii „pugéty“. 

A teď přijdu já, udělám vám analýzu webu a zjistím, že z hlediska SEO je to naprosto nepoužitelný název, protože vyhledatelnost pugétu je 0. Na druhou stranu obecný název s vyhledatelností několika tisíc má kytice. No a proto je také důležité mít analýzu klíčových slov již při návrhu struktury e-shopu.

10. Špatné fotky produktů

Dalším faktorem, který vám prodává produkty jsou fotografie. Zde je několik faktorů, na které byste se měli zaměřit.

  1. Fotografie jsou malé.
  2. Produkty nejsou nafocené ze všech stran.
  3. Chybí detailní fotografie.
  4. Fotky zkreslují velikost produktu.
  5. Každá fotka produktu má jiný styl nebo jiné pozadí.
  6. Fotky nejsou lákavé. 
  7. Hlavní produkt zaniká buď na pozadí, nebo mezi rekvizitami.

Snažte se tedy, aby fotografie měly v celém e-shopu jednotný vzhled, byly lákavé a všeříkající. Zjistěte si, co zajímá zákazníka a to nafoťte. Zajímá ho, jak se produkt zapíná? Jak se zavazuje zástěra? Jak vypadá kabát na modelce?

láska k textům

A to je vše. Pokud se vyvarujete těchto častých chyb, posune to váš e-shop zase na vyšší úroveň. Nebudete odrazovat zákazníka a tím více prodáte. Vyvarujete se i zklamání zákazníka, když produkt dostane.

Dejte vědět i ostatním e-shopařům o těchto 10 chybách. I oni se mohou poučit a zlepšit tak svůj obchod.